Επερώτηση του Περιφερειακού Συμβούλου Δυτικής Ελλάδας κ. Νικόλαου Μωραΐτη για τα προβλήματα στη λειτουργία του «Μουσείου Βάσως Κατράκη – Εικαστικό Κέντρο Χαρακτικής» στο Αιτωλικό:
Προς την ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΑΡΧΗ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
ΘΕΜΑ: Προβλήματα στη λειτουργία του «Μουσείου Βάσως Κατράκη – Εικαστικό Κέντρο Χαρακτικής» στο Αιτωλικό
Στο «Μουσείο Βάσως Κατράκη – Εικαστικό Κέντρο Χαρακτικής» στο Αιτωλικό (ΝΠΔΔ του Δήμου Μεσολογγίου) διαπιστώνεται ότι η χρόνια, εγκληματική κρατική αδιαφορία και εγκατάλειψή του από τις τοπικές αρχές, τις εκάστοτε κυβερνήσεις και τη σημερινή κυβέρνηση της ΝΔ έφτασε σήμερα να απειλεί με καταστροφή μεγάλο μέρος του πολύτιμου περιεχομένου του.
Το «Μουσείο Βάσως Κατράκη – Εικαστικό Κέντρο Χαρακτικής» στο Αιτωλικό έχει χαρακτηριστεί ως μοναδικό μουσείο αμιγώς Χαρακτικής Τέχνης στην Ελλάδα αλλά και στην Ευρώπη. Φιλοξενεί τη 15χρονη δουλειά της Β. Κατράκη στο παραδοσιακό ξύλο και την 35χρονη χαρακτική της στην πέτρα και περιλαμβάνει μια συλλογή από τετρακόσια περίπου έργα, πολλά χαρακτικά ανάτυπα και μεγάλο μέρος από τις μήτρες (ξύλα και πέτρες) πάνω στα οποία χάραξε τα έργα της. Εκτίθενται, επίσης, μεγάλα και μικρά σε μέγεθος μαυρόασπρα και χρωματιστά σχέδια, καθώς και σχέδια προετοιμασίας για την παραγωγή του χαρακτικού ανατύπου. Τη συλλογή ενισχύουν τα αντικείμενα τέχνης, καλλιτεχνικές αφίσες και ζωγραφικά έργα. Ακόμη, φιλοξενούνται το εργαστήριο, η βιβλιοθήκη, τα αρχεία της και πολλές φωτογραφίες.
Στόχος της δωρεάς των έργων της στην πατρίδα της το Αιτωλικό ήταν το «Κέντρο Χαρακτικών Τεχνών και Μουσείο Βάσως Κατράκη», που εγκαινιάστηκε το 2006, να μην είναι ένας «νεκρός» μουσειακός χώρος, αλλά να έχει μία δυναμική που να συμβάλει στην ανάπτυξη και εξέλιξη της χαρακτικής τέχνης στην Ελλάδα. Στο ισόγειο, οι τέσσερις αίθουσες, περίπου 400 τ.μ., προορίζονταν για εργαστήρια χαρακτικής. Τα εργαστήρια χαρακτικής ήταν στόχος να αποτελέσουν τόπο δοκιμών, πειραματισμών και δημιουργίας των χαρακτών, ενώ η ευρύτερη περιοχή του μουσείου να αποτελεί χώρο έμπνευσης για τους καλλιτέχνες και σημείο αναφοράς για γενικότερες πολιτιστικές δραστηριότητες (εικαστικά συμπόσια, πολιτιστικές βραδιές, περιοδικές εκθέσεις κ.ά.).
Οι γενικότεροι στόχοι του μουσείου όχι μόνο δεν πραγματοποιήθηκαν ποτέ, αλλά αυτήν τη στιγμή ένα μεγάλο μέρος του έργου της σπουδαίας χαράκτριας έχει υποστεί σοβαρότατες φθορές από τη σκόνη, τα έντομα και την υγρασία, ενώ καμία μέριμνα δεν υπάρχει για τη συντήρηση, την αποκατάσταση και την εξασφάλιση κατάλληλων συνθηκών φύλαξης και έκθεσής τους.
Πιο συγκεκριμένα:
1. Το κτίριο παρουσιάζει βλάβες, όπως ρωγμές, σπασμένα τζάμια, μούχλα, το δε ισόγειο βρίσκεται σε πολύ ασχημη κατάσταση. Επίσης η περίφραξη του χώρου δεν είναι κατάλληλη με αποτέλεσμα η παραβίαση να είναι πολύ εύκολη με ότι αυτό συνεπάγεται.
2. Οι σταθερές κλιματολογικές συνθήκες που απαιτούνται σε κάθε μουσειακό χώρο – πολύ περισσότερο σε ένα μουσείο που βρίσκεται στο εξαιρετικά υγρό περιβάλλον της λιμνοθάλασσας του Μεσολογγίου – είναι ανύπαρκτες με αποτέλεσμα τη διάβρωση από την υγρασία του χαρτιού, στο οποίο είναι τυπωμένα τα έργα. Τα παραπάνω τα επιβαρύνει ακόμη περισσότερο ότι δεν λειτουργεί το σύστημα θέρμανσης στο κτίριο και οι προσπάθειες που γίνονται με αφυγραντήρες δεν έχουν αποτέλεσμα.
3. Το μουσείο δεν διαθέτει προσωπικό για τη λειτουργία, την καθαριότητα και τη φύλαξή του με αποτέλεσμα να παραμένει αφύλακτο και κλειστό. Ανοίγει μόνο με εθελοντική προσφορά κάποιου γείτονα!
Η κατάσταση αυτή αποτελεί συνειδητή επιλογή υποβάθμισης και απαξίωσης όσων μουσείων της χώρας δεν εξυπηρετούν οικονομικά συμφέροντα της τουριστικής βιομηχανίας, αλλά και του έργου της εξαίρετης αυτής δημιουργού, που σημάδεψε την παγκόσμια χαρακτική δημιουργία εκφράζοντας το μόχθο και τους μεγάλους αγώνες του λαού μας για δίκιο και ελευθερία, από την Αντίσταση, τα δύσκολα μετεμφυλιακά χρόνια έως τη δικτατορία.
Επερωτάται η Περιφερειακή Αρχή Δυτικής Ελλάδας, τι μέτρα προτίθεται να πάρει σε συνεργασία με το Δήμο Μεσολογγίου.:
• Για τη συντήρηση και αποκατάσταση των έργων.
• Για να γίνουν οι απαραίτητες παρεμβάσεις στους χώρους του μουσείου, ώστε να διασφαλιστούν οι κατάλληλες συνθήκες έκθεσης και φύλαξης των έργων
• Για να προσληφθεί όλο το αναγκαίο μόνιμο προσωπικό (φύλακες, διοικητικοί υπάλληλοι, ξεναγοί, ιστορικοί, επιμελητές εκθέσεων) ώστε να λειτουργήσει και να αποτελέσει πολιτιστικό πόλο όχι μόνο για την περιοχή αλλά πολύ ευρύτερα».
ΜΩΡΑΪΤΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ
ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
Σχετικά Άρθρα
Δήμος Αγρινίου: Εορτασμός των Ενόπλων Δυνάμεων – Το πρόγραμμα
Γ.Ε.Α.: Με συμμετοχή το 15ο Σεμινάριο Παραδοσιακών Χορών του Λαογραφικού Ομίλου
Junior Eurovision 2024: Νικήτρια η Γεωργία – Στη 13η θέση η Κύπρος