Αλεξάνδρα Καψάλα: «Η σημασία της λεπτομέρειας, η μεθοδική και αναλυτική έρευνα, το σωστό work ethic, η αναγκαιότητα του να είσαι αυθεντικός και πιστός στις ιδέες σου είναι όλες αξίες που έχω κρατήσει και οριοθετούν τη δουλειά μου.»
Ο άνθρωπος που υπογράφει τα κοστούμια μιας κινηματογραφικής, θεατρικής ή τηλεοπτικής παραγωγής, έρχεται πολύ μετά στη λίστα με τους συντελεστές που κεντρίζουν το ενδιαφέρον του κοινού, παρά το γεγονός ότι η ενδυματολογία αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της και κατά συνέπεια, επηρεάζει την επιτυχία της. Ο ενδυματολόγος είναι ο άνθρωπος που είναι υπεύθυνος για την άρτια ενδυματολογική εμφάνιση των πρωταγωνιστών μιας παραγωγής και στον οποίο οφείλουμε αρκετή από τη μαγεία της!
Με αφορμή μια ακόμη συνεργασία της με το Δη.Πε.Θε. Αγρινίου, στην παράσταση «Ποιος ανακάλυψε την Αμερική», η οποία θα ανέβει στην Κεντρική Σκηνή του Δημοτικού Θεάτρου στις 11 Μαρτίου 2022, σε σκηνοθεσία Νίκου Καραγέωργου και Κατερίνας Σιώζου, μίλησα με τη σχεδιάστρια μόδας και ενδυματολόγο Αλεξάνδρα Καψάλα, για την Τέχνη της ενδυματολογίας και τη συμβολή της σε μια παραγωγή, αλλά και για τον τρόπο με τον οποίο η ίδια εργάζεται και καταφέρνει να «γεφυρώσει» αυτούς τους συγγενείς αλλά και διαφορετικούς κόσμους, της μόδας και του Θεάτρου.
Η Αλεξάνδρα Καψάλα είναι ένας ιδιαίτερα επικοινωνιακός άνθρωπος με καλλιτεχνική ευαισθησία, αισθητικό κριτήριο και δημιουργική φαντασία. Διαθέτει τη γνώση της ιστορίας του ενδύματος και έχει πολύπλευρη εμπειρία στην ενδυματολογία και τη δημιουργία κοστουμιών στο Θέατρο, την Τηλεόραση, τον Κινηματογράφο και στον χώρο της μόδας.
Για εκείνη, η ενδυματολογική επιμέλεια είναι μια ξεχωριστή δημιουργία στο πλαίσιο της συλλογικής παραγωγής του έργου, με στόχο την παράλληλη αφήγηση της ιστορίας από ένα διαφορετικό πόστο, το οποίο έχει αποφασίσει να «υπηρετήσει» με πάθος από τα εφηβικά της χρόνια.
Η Αλεξάνδρα Καψάλα μεγάλωσε στο Αγρίνιο.
Σπούδασε Σχέδιο Μόδας (BA Fashion) στο Central Saint Martin’s School of Art and Design και Eνδυματολογία (MA Costume Design for Performance) στο London College of Fashion στο Λονδίνο.
Δούλεψε στον Alexander McQueen, τον Giles Deacon και την Roksanda, στη Βασιλική Όπερα του Λονδίνου και σε διάφορες θεατρικές παραστάσεις («Phantom of the Opera», «Bat out of Hell», «Harry Potter» κ.α.).
Στην Ελλάδα έχει συνεργαστεί με το Δη.Πε.Θε. Αγρίνιου («Το Σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα», «Καπράλος: Tα πρώτα βήματα») και στο Φεστιβάλ Ελαιώνα («Αντιγόνης Παραλλαγές»).
Προηγούμενες συλλογές της έχουν παρουσιαστεί στο Λούβρο στο Παρίσι και έχουν εμφανιστεί σε περιοδικά όπως Vogue UK, Grazia, The Sunday Times Style, The Telegraph, Fabulous magazine, Glamour, Metro, Evening Standard κ.α.
Τον Δεκέμβριο του 2021 παρουσίασε στην Ελλάδα την πρώτη της συλλογή με νυφικά στην Athens Bridal Expo 2021.
- Συνέντευξη στη Νάντια Μπούτα
- Πως αποφασίσατε να ασχοληθείτε με την ενδυματολογία;
Όσο θυμάμαι τον εαυτό μου, ήθελα να ασχοληθώ με την μόδα. Μου άρεσε πάντα να σχεδιάζω. Έκλεβα τα περιοδικά της μαμάς μου για να βλέπω όλες τις επιδείξεις, με μάγευε η μόδα ως μορφή τέχνης.
Έτσι μετά το σχολείο, και ενώ είχα περάσει εδώ στο ΕΜΠ στην Αρχιτεκτονική, πήγα στο Λονδίνο για να σπουδάσω μόδα στη Central Saint Martins.
Όταν τελείωσα με τη σχολή και ενώ δούλευα στο χώρο της μόδας, μου δόθηκε η ευκαιρία να εργαστώ ως βοηθός ενδυματολόγου σε κάποια γυρίσματα στο Λονδίνο και στο L.A.
Ενθουσιάστηκα και με αυτήν την δουλειά και έκανα αμέσως αίτηση στο London College of Fashion για το MA Costume Design for Performance.
Παράλληλα ξεκίνησα να δουλεύω στο Θέατρο και από τότε τα συνδυάζω και τα δυο!
- Έχετε δεχτεί επιρροές;
Νομίζω ότι ενσυνείδητα ή ασυνείδητα, όλες οι προηγούμενες εμπειρίες και οι δουλειές μου έχουν επηρεάσει και διαμορφώσει τον τρόπο που σκέφτομαι και δουλεύω.
Όταν ξεκίνησα στον Alexander McQueen δεν το έβλεπα σαν δουλειά, αλλά σαν ευκαιρία να μάθω όσο περισσότερα μπορώ, το ίδιο και στην Βασιλική Όπερα και στο Φάντασμα της Όπερας και γενικά σε όλες τις δουλειές μου. Και σταδιακά διαπίστωσα ότι συναντούσα παντού τις ίδιες αρχές.
Η σημασία της λεπτομέρειας, η μεθοδική και αναλυτική έρευνα, το σωστό work ethic, η αναγκαιότητα του να είσαι αυθεντικός και πιστός στις ιδέες σου είναι όλες αξίες που έχω κρατήσει και οριοθετούν τη δουλειά μου.
- Πώς προσεγγίζετε μια παράσταση ή ταινία ως ενδυματολόγος; Ποια είναι η διαδικασία που ακολουθείτε;
Ξεκινάω πάντα διαβάζοντας το σενάριο και μιλώντας με τον σκηνοθέτη. Πρέπει να καταλάβω το όραμα του για την ταινία ή την παράσταση για να ξεκινήσω την έρευνα μου.
Σε κάποιες περιπτώσεις, η ενδυματολογική κατεύθυνση είναι ξεκάθαρη- για παράδειγμα σε ένα έργο εποχής θα έδινα την μεγαλύτερη βάση στην ιστορική ακρίβεια οπότε θα μελετούσα σε βάθος τις ενδυματολογικές λεπτομέρειες της εποχής.
Συνήθως όμως τα πράγματα είναι πιο ασαφή, οπότε ερευνώ διάφορες πιθανές κατευθύνσεις και ακολουθώ λίγο το ένστικτό μου για να καταλήξω στις καλύτερες ιδέες!
Το πιο σημαντικό είναι για μένα να καταλάβω τους χαρακτήρες του έργου και πώς μέσα από τα κοστούμια τους θα διηγηθούμε την ιστορία τους.
- Μπορούν να αποδοθούν συναισθήματα μέσω της ενδυματολογίας;
Νομίζω ότι αυτός είναι ο βασικός σκοπός της ενδυματολογίας, να αποδώσει συναισθήματα.
Για μένα δεν έχει σημασία τι φοράει ο κάθε χαρακτήρας αλλά γιατί το φοράει. Ο χαρακτήρας μας υπάρχει πριν την αρχή και θα υπάρχει και μετά το τέλος μιας παράστασης και με τα ρούχα του θέλω να μπορέσει να νιώσει ο θεατής κάτι για την ζωή του. Η ενδυματολογία είναι η πιο άμεση έκφραση της ταυτότητας και της προσωπικότητας του.
- Κάθε φορά καλείστε να καλύψετε τις ενδυματολογικές απαιτήσεις της εκάστοτε δουλειάς σας, τις ιδιαιτερότητες, το υλικό και το έμψυχο κομμάτι ταυτόχρονα. Πόσο εύκολο είναι να συνυπολογίσετε όλες αυτές τις παραμέτρους, προκειμένου να υπηρετηθεί το έργο – συγγραφέας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο;
Κάθε δουλειά είναι τόσο διαφορετική που είναι πολύ δύσκολο να πούμε πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι αυτό, αλλά αυτή ωστόσο είναι ακριβώς η δουλειά μας.
Το κείμενο είναι το πιο σημαντικό- είναι η πρώτη μας ευκαιρία να γνωρίσουμε και να καταλάβουμε τους χαρακτήρες μας. Από εκεί και πέρα η δυσκολία είναι να σχεδιάσουμε τους χαρακτήρες χωρίς να κάνουμε δημιουργικές εκπτώσεις λαμβάνοντας υπόψιν όλους τους περιορισμούς που προκύπτουν.
Τα σχέδια πρέπει να υπηρετούν το έργο και όραμα του σκηνοθέτη, να λειτουργούν πρακτικά με την κατεύθυνση της σκηνοθεσίας, να είναι μέσα στο μπάτζετ, να ταιριάζουν με το ύφος του σκηνικού, να ταιριάζουν στους ηθοποιούς κλπ.
- Ποια ήταν η εμπειρία σας από την καλλιτεχνική σας παρουσία στην Αγγλία; Σε τι διαφέρει ενδυματολογικά η κουλτούρα του Εξωτερικού με αυτή της Ελλάδας;
Στην Αγγλία υπάρχει μια απεριόριστη ελευθερία, ένιωθα πραγματικά ότι δεν υπάρχουν όρια και τα πάντα είναι εφικτά και αποδεκτά.
Αν και δεν είμαι ακόμα πολύ σίγουρη για τις διαφορές μας γιατί γύρισα στην Ελλάδα μόλις πριν ένα χρόνο και εν μέσω καραντίνας, πιστεύω ότι ενδυματολογικά στην Ελλάδα ίσως είμαστε λίγο πιο συγκρατημένοι γενικά.
- Πείτε μου για μια στιγμή στην καριέρα σας η οποία «σημάδεψε» την καλλιτεχνική σας πορεία.
Θα πω για την πρώτη μου παράσταση στην Ελλάδα, που ήταν «Το σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα» με τον Νίκο Καραγέωργο στο Δη.Πε.Θε. Αγρινίου. Είχα ακούσει ότι ο Νίκος είχε αναλάβει το Δη.Πε.Θε. και έκανε πολύ ωραία πράγματα για το Αγρίνιο και ένιωσα μεγάλη τιμή όταν μου πρότεινε να συνεργαστούμε.
Όταν ήρθα, ήμουνα λίγο έξω από τα νερά μου, χωρίς κανέναν από τους συνήθεις συνεργάτες και προμηθευτές μου, αλλά είχαμε με όλους μια φανταστική συνεργασία και η παράσταση ήταν συγκλονιστική. Ήταν πολύ συγκινητικό για μένα να βλέπω την πρώτη μου δουλειά στην Ελλάδα, στα αρχαία θέατρα του Νομού μας!
Μέχρι τότε δεν είχε περάσει από το μυαλό μου ότι θα γύριζα στην Ελλάδα, αλλά τότε άρχισα να το σκέφτομαι.
- Πόσο άλλαξε τη ζωή σας η απόφασή σας να γυρίσετε στη χώρα μας; Με τι ασχολείστε αυτό το διάστημα;
Η μέρα με τη νύχτα! Λατρεύω το Λονδίνο και θα είναι πάντα το δεύτερο σπίτι μου, αλλά με δυο παιδιά πλέον και μετά την αλλαγή που έφερε στη ζωή μας ο κορωνοϊός, εκτιμάω την ποιότητα ζωής που μου προσφέρει η Ελλάδα. Μου αρέσουν τώρα οι πιο χαλαροί ρυθμοί, χαίρομαι που είμαι κοντά στην οικογένεια μου και ενθουσιάζομαι σαν παιδί με τον ήλιο τον Χειμώνα.
Επαγγελματικά, η επιστροφή στην Ελλάδα μου επέτρεψε να ξεκινήσω πράγματα που ονειρευόμουνα από καιρό. Μόλις παρουσίασα την πρώτη μου συλλογή με νυφικά στο Athens Bridal Expo & Bridal Fashion Week στο Ζάππειο. Από το ατελιέ μου στην Κορνάρου στο Σύνταγμα, σχεδιάζω και φτιάχνω κατά παραγγελία νυφικά, βραδινά και όχι μόνο.
Επίσης αυτή την εποχή ετοιμάζω τα κοστούμια για την παράσταση «Ποιος Ανακάλυψε την Αμερική» στο Δη.Πε.Θε. Αγρινίου σε σκηνοθεσία του Νίκου Καραγέωργου και της Κατερίνας Σιώζου. Παράλληλα, σχεδιάζω και την παράσταση «Γέρμα – Άγονη γη», ένα έργο χορού, βασισμένο στη «Γέρμα» του Λόρκα, από την ομάδα «Μαζί» σε σκηνοθεσία της Μαρίας Μάργαρη.
- Τι ιδιαίτερο θα δούμε από εσάς στα κοστούμια της παράστασης «Ποιος ανακάλυψε την Αμερική»;
Δεν θέλω να αποκαλύψω πολλά, αλλά να πω γενικά ότι μου αρέσει, σε όλες τις δουλειές μου, τα κοστούμια να είναι πολυεπίπεδα. Θέλω να μπορούν να εξελίσσονται μαζί με τους χαρακτήρες τους για να μπορούν να αναδείξουν τις διαφορετικές πτυχές τους και να εκπλήσσουν.
- Πώς βλέπετε την Πολιτιστική δραστηριότητα στην περιοχή μας;
Για μένα είναι η τρίτη παράσταση που θα συνεργαστώ με το Δη.Πε.Θε. Αγρινίου και εκτιμάω πάρα πολύ τη δουλειά που έχει κάνει ο Νίκος Καραγέωργος!
Όποτε είχα την ευκαιρία να παρευρεθώ σε οποιαδήποτε παράσταση, έχω δει πάντα αξιόλογες δουλειές με ωραίους συντελεστές και με μεγάλη απήχηση στον κόσμο!
- Ποιο πρόσωπο ή χαρακτήρα θα θέλατε να «ντύσετε»;
Κάποια ηρωίδα του Wes Anderson.
- Ποιοι είναι οι στόχοι σας και οι φιλοδοξίες σας για το μέλλον;
Καταρχάς ελπίζω να τελειώσει η δυστοπία στην οποία ζούμε!
Ελπίζω να μπορώ να συνεχίσω να κάνω όμορφες δουλειές και να έχω την πολυτέλεια να επιλέγω συνεργασίες που με κάνουν περήφανη και χαρούμενη για τη δουλειά μου!
Agrinio365 Media Group (Antenna-Star.gr – AgrinioTimes.gr)
Συνέντευξη: Νάντια Μπούτα
Σχετικά Άρθρα
«Μαύρα» Χριστούγεννα για τα μαγαζιά
SL1: Δεν πάει στον Παναθηναϊκό ο Λιάβας
Ο Πανσερραϊκός ανακοίνωσε Γκάμπριελ Πιρές!