Ασφαλτόστρωση οδοποιίας Ορεινού Θέρμου: Για ένα άλμα προς τα μπρος

«Αν όχι τώρα, πότε;», ήταν η τελευταία φράση του τελευταίου μιας σειράς άρθρων μου αναφορικά με το ζήτημα της ασφαλτόστρωσης των υποτυπωδών χωματόδρομων που συνδέουν κατ’ αποκλειστικότητα τις Κοινότητες της ορεινής περιοχής του Δήμου Θέρμου, που δημοσιεύτηκε στις 29-7-2020 με τίτλο «Ασφαλτόστρωση δρόμων ορεινού Θέρμου: Αν όχι τώρα, πότε».

  • Μετά την παρέλευση σχεδόν ενός έτους από τότε και δύο σχεδόν χρόνια από την ανάληψη των καθηκόντων της νέας περιφερειακής αρχής, μπορούμε επιτέλους να πούμε ότι έγινε ένα βήμα προς την επίλυση του προβλήματος.

Μάλλον, έγινε ένα μεγάλο βήμα προς τα μπρος!

Όχι πως υπήρξε δρομολόγηση οριστικής λύσης του ζητήματος με δεδομένο το  μέγεθος του προβλήματος, σύμφωνα και με όσα επισημαίνονται και στο εν λόγω άρθρο, αλλά γιατί μόλις πρόσφατα εγκρίθηκαν, μεταξύ άλλων χρηματοδοτήσεων για οδικά έργα στην ευρύτερη περιοχή του Θέρμου,χρηματοδοτήσεις συνολικού ύψους 6,7 εκατομμυρίων ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων για τη βελτίωση – ασφαλτόστρωση τριών τμημάτων από τους χωματόδρομους της περιοχής αυτής προς Αμβρακιά, Κοκκινόβρυση και Άγιο Θεόδωρο.

Και συνιστά η εξέλιξη αυτή μεγάλο βήμα, καθώς αφενός πρόκειται για το μακράν μεγαλύτερο πακέτο χρηματοδοτήσεων που έχει επιτευχθεί ως τώρα για την οδοποιία της περιοχής αυτής και αφετέρου ότι μ’ αυτό βαίνει προς ολοκλήρωση ο πρώτος κύκλος για την επίλυση του προβλήματος, που αναφέρεται στη σύνδεση με ασφαλτοστρωμένο δρόμο του συνόλου των οικισμών που βρίσκονται σε απόσταση  περί τα 20 (είκοσι) χλμ. από το Θέρμο επί των πέντε οδικών αξόνων και των διακλαδώσεών τους που αποτελούν το κύριο οδικό δίκτυο της εν λόγω περιοχής.

Κι αυτή η επιτυχία πιστώνεται, ασφαλώς, κατά κύριο λόγο στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας και στον Περιφερειάρχη κ. Νεκτάριο Φαρμάκη και πρέπει ν’ απονεμηθούν τα εύσημα εκ μέρους της περιοχής σ’ αυτή την περιφερειακή αρχή που, υιοθετώντας σχετικές προτάσεις του Δήμου Θέρμου, συμπεριέλαβε τα προαναφερόμενα οδικά έργα στις διεκδικήσεις της Περιφέρειας και πέτυχε τη χρηματοδότησή τους. Κι ακόμη μεγαλύτερη σημασία έχει το ότι τα έργα αυτά, που με μέριμνα του Δήμου Θέρμου είχαν καταστεί ώριμα για χρηματοδότηση από άποψη μελετών και αδειοδοτήσεων εδώ και σχεδόν μια εικοσαετία και που, ενώ υπήρχαν περιθώρια να υλοποιηθούν πολύ νωρίτερα, όλα αυτά τα χρόνια προχωρούσαν με πολύ αργό ρυθμό ή και καθόλου, θα υλοποιηθούν στο μεγαλύτερο μέρος τους τώρα.

Πρόκειται, ασφαλώς, για εξέλιξη που αναπτερώνει τις ελπίδες της περιοχής για επίλυση αυτού του καυτού προβλήματος, αλλά που, παρ’ όλα αυτά, δεν αρκεί, καθώς και μετά την υλοποίηση των έργων στα οποία αναφέρονται οι προαναφερόμενες χρηματοδοτήσεις απομένουν ακόμη άλλα σαράντα έξι (46) χλμ. χωματόδρομων του επαρχιακού οδικού δικτύου της περιοχής αυτής προς ασφαλτόστρωση,  προκειμένου να ενωθούν Κοινότητες και οικισμοί που βρίσκονται σε απόσταση έως και πέρα από τα (τριάντα) 30 χλμ. από το Θέρμο επί των προαναφερόμενων οδικών αξόνων.

Και δεν είναι μόνο αυτό. Ώσπου να έρθει εκείνη η μεγάλη στιγμή που οι δρόμοι αυτοί θα ασφαλτοστρωθούν, πρέπει να συντηρούνται ικανοποιητικά κι ακόμη να αποκατασταθούν κάποιες σοβαρές ζημίες που έχουν υποστεί από καιρικά φαινόμενα, πράγμα που δυστυχώς δεν γίνεται όπως πρέπει. Κι αυτό είναι μεγάλο πρόβλημα, καθώς ταλαιπωρεί αφάνταστα τους κατοίκους και τους επισκέπτες της περιοχής, αφού τμήματα των δρόμων αυτών μόνο ως καρόδρομοι θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν. Είναι κρίμα κάτι που μπορεί να γίνεται και χωρίς το μεγάλο κόστος που συνεπάγεται η ασφαλτόστρωση να μην γίνεται όπως πρέπει και να δημιουργεί πολύ άσχημη εικόνα. Κι αυτό κάτι πρέπει να γίνει με ευθύνη της Περιφέρειας. Και να γίνει άμεσα.

Και μιας και το «ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΡΙΤΣΗΣ», το τελευταίο επενδυτικό πρόγραμμα για την τοπική αυτοδιοίκηση, παρήλθε, χωρίς ωστόσο να έχει συμπεριληφθεί σ’ αυτό άξονας για οδοποιία σύνδεσης Κοινοτήτων που επικοινωνούν με χωματόδρομους, όπως θα έπρεπε κανονικά και σύμφωνα με την επισήμανση που περιλαμβανόταν στο προαναφερόμενο άρθρο, καθότι το πρόβλημα αυτό αφορά ελάχιστες πλέον περιοχές στη χώρα – στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας μάλιστα μόνο η ορεινή περιοχή του Δήμου Θέρμου έχει παραμείνει «εκτός νυμφώνος» αναφορικά με τη σύνδεση των χωριών της με ασφαλτοστρωμένους δρόμους – πρέπει να συμβεί κάτι δραστικό.

Κι αυτό δεν μπορεί να είναι άλλο από την εκδήλωση ισχυρής πολιτικής βούλησης για την επίλυση του προβλήματος με την ένταξη σε αντίστοιχο χρηματοδοτικό πρόγραμμα του συνόλου των απαιτούμενων οδικών έργων για την ασφαλτόστρωση και των σαράντα έξι (46) υπολειπόμενων χιλιομέτρων χωματόδρομων του επαρχιακού οδικού δικτύου στην ορεινή περιοχή του Δήμου Θέρμου.

Κι αυτό είναι δυνατό να γίνει τώρα, καθώς οι απαιτούμενοι πόροι μπορούν να προέλθουν είτε από το Ταμείο Ανάκαμψης είτε από το ΕΣΠΑ 2021-2027. Με δεδομένο μάλιστα ότι υπάρχει και προωθημένη ωριμότητα για τα εν λόγω έργα, είναι δυνατό να υπάρξει και άμεση απορροφητικότητα, κάτι που αποτελεί ζητούμενο για τη χώρα, προκειμένου να μπει ζεστό χρήμα στη χειμαζόμενη οικονομία της κι έτσι να μην χαθεί χρόνος στην αναγκαία απορρόφηση πόρων και να υπάρξει δυνατότητα διάθεσης και του προϊόντος των εκπτώσεων από τα έργα αυτά όπου αλλού απαιτείται όταν υπάρξει σ’ αυτά η αναγκαία ωρίμανση.

Γι’ αυτό, πρέπει η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας να θέσει στις πρώτιστες προτεραιότητές της κι αυτό το ζήτημα και να απαιτήσει από την κεντρική διοίκηση την άμεση επίλυσή του, μιας και πρόκειται για εξέχον ζήτημα ανισορροπίας στις βασικές αναπτυξιακές υποδομές και μοναδικό στο είδος του στην Περιφέρειά μας.

Γι’ αυτό, απευθυνόμενος από εδώ στον Περιφερειάρχη, ρωτώ: Περιφερειάρχη, κύριε Νεκτάριε Φαρμάκη, προτίθεστε να κάνετε κάτι τέτοιο;

Και είναι και κάτι άλλο ακόμη, που συμπεριλαμβανόταν και στο προαναφερόμενο τελευταίο άρθρο μου και αναφέρω στη συνέχεια εκ νέου. Τριάντα έξι (36) χρόνια έχουν παρέλθει από το 1985τότε που στο προεκλογικό πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας είχε συμπεριληφθεί η δέσμευση για σύνδεση όλων των χωριών της χώρας με ασφαλτοστρωμένο δρόμο. Μια δέσμευση χωρίς αντίκρισμα στη συνέχεια. Σ’ αυτό, βέβαια, θα μπορούσε να ισχυριστεί κανείς ότι ευθύνεται το γεγονός ότι η Ν.Δ. δεν κέρδισε τις εκλογές εκείνες, αλλά και στη συνέχεια δεν ξαναείδαμε τέτοιου είδους πολιτική δέσμευση από κανένα πολιτικό κόμμα, και κυρίως απ’ αυτά που άσκησαν μακρόχρονη εξουσία στη χώρα κατά τη μεταπολιτευτική περίοδο, συμπεριλαμβανομένης φυσικά και της Ν.Δ.. Το ότι μάλιστα στην ηγεσία της Νέας Δημοκρατίας εκείνη την περίοδο βρισκόταν ο αείμνηστος Κωνσταντίνος Μητσοτάκης, πατέρας του σημερινού πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη, είναι κάτι που έχει τη δική του ιδιαίτερη σημειολογία, και που θα έπρεπε ίσως να βαρύνει ως στοιχείο ηθικής δέσμευσης στις αποφάσεις του σημερινού πρωθυπουργού για ένα τέτοιο ζήτημα.

Απευθυνόμενος, λοιπόν, στον πρωθυπουργό μέσω αυτού του άρθρου, ξαναλέω: Πρωθυπουργέ, κύριε Κυριάκο Μητσοτάκη, θα ήταν ιδιαιτέρως τιμητικό εκ μέρους σας, εάν, έστω και μετά από 36 χρόνια ανταποκρινόσασταν στη δέσμευση του Κόμματός σας και του τότε αρχηγού του και αείμνηστου πατέρα σας και κάνατε πράξη το έργο της σύνδεσης με ασφαλτοστρωμένο δρόμο όσων Κοινοτήτων έχουν απομείνει ακόμη να επικοινωνούν αποκλειστικά με χωματόδρομους, που μετά από τόσα χρόνια δεν είναι και τόσα πολλά πλέον όπως τότε. Θα αποτελέσει κι αυτό άλλη μία τολμηρή πολιτική πράξη εκ μέρους σας που έχει ανάγκη ο τόπος και που θα σας τιμά.

Και κάτι τελευταίο ακόμη και σημαντικό. Η όποια δαπάνη απαιτηθεί γι’ αυτό αναφορικά με την εν λόγω περιοχή θα πιάσει τόπο, καθώς πρόκειται για μια περιοχή με σπουδαίο αναπτυξιακό απόθεμα σε στοιχεία φυσικού κάλλους και που γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο δύναται ν’ αναδειχθεί ως νέος προορισμός οικοτουριστικού ενδιαφέροντος και συναφών εναλλακτικών δραστηριοτήτων, πράγμα που συνιστά βασική παράμετρο ενίσχυσης του τουριστικού προϊόντος στη βάση του 12/μηνου τουρισμού, που αποτελεί αναγκαιότητα για τη χώρα.

Τα αναφερόμενα εδώ, όσο και σε πλήθος σχετικών με το ζήτημα άρθρων που κατά καιρούς έχουν δημοσιευθεί εκ μέρους μου, αντλώντας το δικαίωμα αυτό από τη συνεχή υπερτριαντακονταετή ενασχόλησή μου με την αυτοδιοίκηση του τόπου μου και από την πολλαπλή ενασχόλησή μου με το συγκεκριμένο ζήτημα αλλά και λόγω της εντοπιότητάς μου από την περιοχή αυτή, ας αποτελέσουν ένα ακόμη στοιχείο προώθησης της επίλυσης του προβλήματος αυτού στο σύνολό του για την εν λόγω περιοχή.

Έτσι, ώστε το μεγάλο βήμα, που συνιστά η προαναφερόμενη χρηματοδότηση των 6,7 εκατομμυρίων ευρώ για την οδοποιία της, να αποτελέσει το έναυσμα για την εξάλειψη του προβλήματος αυτού στο σύνολό του, για να μπορέσει η περιοχή να κάνει το επόμενο βήμα: Να προχωρήσει στην οικονομική της ανασυγκρότηση στη βάση των συγκριτικών της πλεονεκτημάτων.

Να γίνει δηλαδή το άλμα προς τα μπρος γι’ αυτή την απομονωμένη ορεινή περιοχή!

Να της αποδοθεί το αναφαίρετο δικαίωμα της πρόσβασης!!

Κι αυτό να γίνει τώρα!!!

Θέρμο, 07 / 07 / 2021

Γράφει ο Νίκος Κωστακόπουλος, Πρόεδρος Δημοτικού Συμβουλίου Θέρμου