Ερώτηση «Ελληνικής Λύσης»: «Καταργούν την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση στο Μεσολόγγι»

Η ερώτηση που έχει κατατεθεί στην Ελληνική Βουλή από την Ελληνική Λύση με Αριθμό Πρωτοκόλλου 9108/17-09-2021 σχετικά με το θέμα «Καταργούν την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση στην πόλη του Μεσολογγίου» και η απάντηση από το αρμόδιο Υπουργείο:

  • ΕΡΩΤΗΣΗ

Αποστόλου Αβδελά, Βουλευτή Α΄ Θεσσαλονίκης

Κωνσταντίνου Χήτα, Βουλευτή Β΄ Θεσσαλονίκης

ΠΡΟΣ: Την κ. Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων

ΘΕΜΑ: «Καταργούν την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση στην πόλη του Μεσολογγίου»

Κυρία Υπουργέ,

Σύμφωνα με ενημέρωση από κατοίκους της Ιεράς Πόλεως του Μεσολογγίου και σύμφωνα με ανάρτηση σε τοπική ιστοσελίδα του Διαδικτύου, αμείωτες συνεχίζονται οι αντιδράσεις της τοπικής κοινωνίας, που είδε με προβληματισμό την ανακοίνωση των βάσεων, αφού, κάποια τοπικά εκπαιδευτικά ιδρύματα Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης έμειναν χωρίς επαρκή αριθμό φοιτητών. Ο δε Δήμος Μεσολογγίου κάνει λόγο για την

«χαριστική βολή» στην πάλαι ποτέ φοιτητούπολη της περιοχής. Με δεδομένες, πλέον, τις βάσεις του 2021, ο Δήμος Μεσολογγίου σε γραπτή ανακοίνωσή του τονίζει, μεταξύ άλλων ότι, η θεσμοθέτηση της ελάχιστης βάσης εισαγωγής εξαφανίζει σχεδόν όλα τα περιφερειακά πανεπιστημιακά τμήματα. Αξίζει να επισημανθεί ότι, από το 2012, η Τριτοβάθμια Εκπαίδευση στην Ιερή Πόλη του Μεσολογγίου είναι σε συνεχή κατιούσα πορεία, τόσο σε αριθμό τμημάτων, όσο και σε αριθμό φοιτητών. Από μια φοιτητούπολη με 3 – 4 χιλιάδες φοιτητές, το 2012 και 7 τμήματα, το 2019, μετρώνται τρία τμήματα, με 610 εισακτέους αλλά πολύ λιγότερους, στην πραγματικότητα, λόγω μεταγραφών και μη παρακολούθησης. Κατά τη νέα, δε, ακαδημαϊκή χρονιά, στην πόλη θα έρθουν, στην καλύτερη των περιπτώσεων, μόνον 42 φοιτητές και στα δύο εναπομείναντα τμήματα, επί συνόλου 494 προσφερόμενων θέσεων! Επιτακτική καθίσταται και επιβάλλεται πλέον η ανάγκη, η Κυβέρνηση να καλύψει, τουλάχιστον, τις θέσεις που η ίδια διακήρυξε ότι είναι διαθέσιμες στα πανεπιστήμια.

Με δεδομένα όλα τα παραπάνω,

Ερωτάται η κ. Υπουργός:

  1. Προτίθεσθε να καλύψετε άμεσα τις θέσεις που διακηρύξατε ότι είναι διαθέσιμες στα πανεπιστήμια, έτσι ώστε κανένα περιφερειακό πανεπιστημιακό τμήμα να μην στερηθεί ικανό αριθμό πρωτοετών φοιτητών και οδηγηθεί νομοτελειακά στον σταδιακό μαρασμό και στην κατάργησή του;
  2. Εξετάζεται η μεταφορά στο Μεσολόγγι νέων τμημάτων από το Πανεπιστήμιο Πατρών, ως έσχατη λύση στον επικείμενο αφανισμό των δομών της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης στην πόλη, μετά τη μείωση των εισακτέων;

  • ΑΠΑΝΤΗΣΗ:

ΘΕΜΑ : «Απάντηση στην Ερώτηση με αριθμ. πρωτ. 9108/17-9-2021»

Σε απάντηση του ανωτέρω Μέσου Κοινοβουλευτικού Ελέγχου, κάνουμε γνωστά τα ακόλουθα:

Κάθε μεταβολή στην ακαδημαϊκή δομή των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων ακολουθεί συγκεκριμένες διαδικασίες οι οποίες προβλέπονται από τις διατάξεις του σχετικού ισχύοντος θεσμικού πλαισίου, και σε κάθε περίπτωση προϋποθέτουν αίτημα του οικείου ιδρύματος. Η διαμόρφωση της υφιστάμενης ακαδημαϊκής δομής του Πανεπιστημίου Πατρών έλαβε χώρα με τις διατάξεις του ν. 4610/2019 (Α΄ 70).

Το Πανεπιστήμιο Πατρών υπέβαλε με το αριθμ. πρωτ. 224/9164/29-03-2021 έγγραφο, το «Στρατηγικό Σχέδιο για την Ακαδημαϊκή και Ερευνητική Ανάπτυξη» του ιδρύματος, το οποίο εγκρίθηκε στην υπ’ αριθμ 184/22-3-2021 έκτακτη συνεδρίαση της Συγκλήτου. Το εν λόγω σχέδιο διαβιβάστηκε από την αρμόδια υπηρεσία του Υ.ΠΑΙ.Θ. στον Πρόεδρο του Ανώτατου Συμβουλίου της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης προκειμένου για τη διατύπωση εισήγησης από το Ανώτατο Συμβούλιο. Σύμφωνα δε με το υπ’ αριθμ πρωτ 21426/11-05-2021 έγγραφο του Προέδρου της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης,

«Το Ανώτατο Συμβούλιο ομόφωνα ενέκρινε κατ’ αρχήν το Στρατηγικό Σχέδιο για την Ακαδημαϊκή και Ερευνητική Ανάπτυξη του Πανεπιστημίου Πατρών ως μια τεκμηριωμένη πρόταση που λειτουργεί με γνώμονα τον εξορθολογισμό των υφιστάμενων αδύναμων ακαδημαϊκών μονάδων, τη βιωσιμότητα του συνόλου των Σχολών και των Τμημάτων και την περαιτέρω βελτίωση και εξέλιξη του ΑΕΙ». Επίσης, σύμφωνα με την εισήγηση της Αρχής, το Στρατηγικό Σχέδιο του Πανεπιστημίου Πατρών εγκρίθηκε καθώς «Πρόκειται για μια τεκμηριωμένη πρόταση του Ιδρύματος που έχει την κατά πλειοψηφία αποδοχή της πανεπιστημιακής κοινότητας και λειτουργεί με γνώμονα τον εξορθολογισμό των υφιστάμενων αδύναμων ακαδημαϊκών μονάδων, τη βιωσιμότητα του συνόλου των Σχολών και των Τμημάτων και την περαιτέρω βελτίωση και εξέλιξη του ΑΕΙ. Η συγκεκριμένη πρόταση σέβεται τις επιστημονικές περιοχές και το υφιστάμενο διδακτικό, τεχνικό και διοικητικό προσωπικό, αναγνωρίζοντας παράλληλα την ανάγκη των φοιτητών να φοιτούν σε ευρύτερες πανεπιστημιακές κοινότητες. Ταυτόχρονα, ενώ υπόσχεται να συνεχίσει την παρουσία του Ιδρύματος στις υφιστάμενες έδρες Τμημάτων και στοχεύει στην ικανοποίηση των αναγκών των περιοχών, αποτρέπει τη γεωγραφική απομόνωση των Τμημάτων και ενισχύει τις δυνατότητες διεπιστημονικών συνεργειών μεταξύ τους».