Εγκαινιάστηκε η έκθεση του Τζουζέπε Πενόνε στη γκαλερί Gagosian στο Κολωνάκι, με πρώιμες και πρόσφατες δημιουργίες του Ιταλού γλύπτη που μέσα στη μακρόχρονη καλλιτεχνική του πορεία δεν έπαψε να ερευνά την αλληλεπίδραση του ανθρώπινου σώματος και της φύσης, τον χρόνο, τη ζωή, τη φθορά.
Η αθηναϊκή έκθεση «Σώματα αποτυπωμένα στον αέρα» (Impronte di corpi nell’aria) πήρε τον τίτλο της από μια σειρά νέων γλυπτών του σε μπρούτζο και μάρμαρο που παραπέμπουν στην ανάπτυξη φυτών, τα οποία φυτρώνουν μέσα από το μάρμαρο, σαν να προέρχονται από τη γη. Συνολικά, η έκθεση συγκεντρώνει έργα του Τζουζέπε Πενόνε από τη δεκαετία του 1970 έως και το 2021.
Από την αρχή της καριέρας του, στα τέλη της δεκαετίας του 1960 ως εκφραστής του κινήματος της Arte Povera, έχει χρησιμοποιήσει και αντιπαραβάλλει υλικά τόσο αρχαία όσο και σύγχρονα, «ακατέργαστα» και τεχνητά – όπως μπρούτζο, δέρμα, ξύλο, πέτρα και αγκάθια ακακίας.
«Όταν δουλεύεις με οποιοδήποτε υλικό, το υλικό είναι αυτό που σε καθοδηγεί. Αποστολή του καλλιτέχνη είναι να εξωθήσει και να αναδείξει τη ζωτικότητά του. Σκοπός μου είναι να σας κάνω να κατανοήσετε τι εστί δημιουργία, ποια είναι η αλληλουχία σκέψεων και πράξεων» λέει ο 74χρονος Τζουζέπε Πενόνε. Ερευνώντας την ανατομία του υλικού ο βετεράνος γλύπτης αποκαλύπτει στο έργο του τις φλέβες του μαρμάρου, υψώνει προς το φως τα κλαδιά ενός δένδρου, αφήνει επάνω τους το γλυπτικό αποτύπωμα της παλάμης του, χύνει τον μπρούτζο στη μήτρα ενός δένδρου.
Οι επιτοίχιοι μαρμάρινοι κύλινδροι – από την πρόσφατη δουλειά του που περιλαμβάνονται στην έκθεση- αποκαλύπτουν πλέγματα που θυμίζουν φλέβες, καθιστώντας ασαφή τη διαχωριστική γραμμή μεταξύ ζωικού και ορυκτού, δίνοντας έμφαση στις μετασχηματιστικές φυσικές διεργασίες της γέννησης και της ανάπτυξης, του θανάτου και της φθοράς.
Ο γλύπτης ενσωματώνει συχνά το σώμα και τις χειρονομίες του στο έργο του: οι φωτογραφίες στο βιβλίο Libro / polvere trappola / mano (Book / Dust Trap / Hand) (1972) και Guanti (Gloves) (1972)–τα πιο πρώιμα έργα της έκθεσης– ενσωματώνουν εικόνες του χεριού του.
O Τζουζέπε Πενόνε γεννήθηκε το 1947 στο Γκαρέσιο της Ιταλίας. Ζει και εργάζεται στο Παρίσι και το Τορίνο. Τα έργα του ανήκουν σε σημαντικές συλλογές, όπως στην Tate στο Λονδίνο, το Κέντρο Πομπιντού στο Παρίσι, το Mητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης στη Νέα Υόρκη, το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στη Νέα Υόρκη, στο Λούβρο του Αμπου Ντάμπι κ ά.
Στη φετινή Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής της Βενετίας, σε συνεργασία με τον Chus Martínez εγκατέστησε το έργο «Idee di Pietra – Οlmo», μια λεύκα που λικνίζει μια βαριά πέτρα ανάμεσα στα κλαδιά της, φυτεμένη στα νερά της Βενετίας. Ένας ισχυρός συμβολισμός για τη σοφία του δένδρου που ακούει εδώ και αιώνες τη γη και όλους τους ζωντανούς οργανισμούς, αλλά και μια συμβολική προτροπή του δυνητικού γενναιόδωρου ακροατή τον 21ο αιώνα.
Η έκθεση «Σώματα αποτυπωμένα στον αέρα» στην γκαλερί Gagosian (Αναπήρων Πολέμου 22) θα διαρκέσει έως τις 13 Νοεμβρίου 2021.
Σχετικά Άρθρα
Αγρίνιο: Αποκαλυπτήρια του Μνημείου Πατριωτών Καλυβιωτών
Ανοιχτό Θέατρο Αγρινίου: Δίνει την ευκαιρία σε άνδρες και γυναίκες να ασχοληθούν με τον χώρο
Αγρίνιο – «Photopolis»: Προβολή μαθητικών ταινιών μικρού μήκους