Με ιδιαίτερες τιμές και την πρέπουσα εκκλησιαστική τάξη πραγματοποιήθηκε σήμερα, Παρασκευή 11 Νοεμβρίου 2022, στην Ιερά Πόλη του Μεσολογγίου, η Ενθρόνιση του νέου Μητροπολίτου Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. Δαμασκηνού.
- Τον νέο Μητροπολίτη υποδέχθηκαν στην κεντρική πλατεία ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιερόθεος, ως Τοποτηρητής της Ιεράς Μητροπόλεως και Εκπρόσωπος του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. κ. Ιερωνύμου, ο Δήμαρχος της Ιεράς Πόλεως Μεσολογγίου κ. Κωνσταντίνος Λύρος, ο Πρωτοσύγκελος της Ιεράς Μητροπόλεως αρχιμ. Επιφάνιος Καραγεώργος, πλειάδα Αρχιερέων και πλήθος λαού.
Ο Σεβασμιώτατος Τοποτηρητής παρέδωσε την ποιμαντορική ράβδο στο νέο Ποιμενάρχη και ακολούθως ο Δήμαρχος Μεσολογγίου τον προσφώνησε με θερμούς λόγους.
Στη συνέχεια εν πομπή κατευθύνθηκαν στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό Αγίου Σπυρίδωνος, όπου ο Επίσκοπος Ωρεών κ. Φιλόθεος, Αρχιγραμματέας της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος ανέγνωσε την Εγκύκλιο της Ιεράς Συνόδου και το Προεδρικό Διάταγμα περί εκλογής, αναγνωρίσεως και καταστάσεως του νέου Μητροπολίτου.
Ακολούθησε η τελετή της Ενθρονίσεως στην οποία συμμετείχαν οι Μητροπολίτες Βεροίας κ. Παντελεήμων, Δημητριάδος κ. Ιγνάτιος, Βρεσθένης κ. Θεόκλητος, Πειραιώς κ. Σεραφείμ, Κερκύρας κ. Νεκτάριος, Κοζάνης κ. Παύλος, Μεσογαίας, κ. Νικόλαος, Πατρών κ. Χρυσόστομος, Κορίνθου κ. Διονύσιος, Λευκάδος κ. Θεόφιλος, Θηβών κ. Γεώργιος, Άρτης κ. Καλλίνικος, Ηλείας κ. Αθανάσιος, Ιλίου κ. Αθηναγόρας, Κηφισίας κ. Κύριλλος, Νέας Ιωνίας κ. Γαβριήλ, Νικοπόλεως κ. Χρυσόστομος, Μαρωνείας κ. Παντελεήμων, Αργολίδος κ. Νεκτάριος, Κίτρους κ. Γεώργιος, Ελασσώνος κ. Χαρίτων, Θεσσαλιώτιδος κ. Τιμόθεος, Νέας Κρήνης κ. Ιουστίνος, Κεφαλληνίας κ. Δημήτριος, Τρίκκης κ. Χρυσόστομος, Καρπενησίου κ. Γεώργιος, Σταγών κ. Θεόκλητος, Φιλίππων κ. Στέφανος, Μάνης κ. Χρυσόστομος, Φθιώτιδος κ. Συμεών, Λαρίσης κ. Ιερώνυμος, Καλαβρύτων κ. Ιερώνυμος, Λαγκαδά κ. Πλάτων, Κιλκισίου κ. Βαρθολομαίος, Κινσάσας κ. Θεοδόσιος και ο Επίσκοπος Αμορίου κ. Νικηφόρος.
Συμμετείχαν επίσης Πρωτοσύγκελλοι, Ηγούμενοι και Ηγουμένες Ιερών Μονών, μετά των τιμίων συνοδειών τους, οι Αρχιερατικοί Επίτροποι και οι Κληρικοί της Ιεράς Μητροπόλεως και πολλών άλλων Ιερών Μητροπόλεων.
Την Ελληνική Κυβέρνηση εκπροσώπησε η, εκ Βόλου καταγόμενη, Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Ζέττα Μακρή.
Παρέστησαν ο Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδος κ. Νεκτάριος Φαρμάκης, Βουλευτές, η Αντιπεριφερειάρχης Αιτωλοακαρνανίας, Δήμαρχοι της Περιφερειακής Ενότητας Αιτωλοακαρνανίας, Αντιδήμαρχοι, Περιφερειακοί Σύμβουλοι, εκπρόσωποι των Ενόπλων Δυνάμεων, των Σωμάτων Ασφαλείας, Φορέων και Οργανισμών της περιοχής, κληρικοί και πλήθος κόσμου, οι οποίοι καθ’ όλη την πομπή και την τελετή επευφημούσαν τον νέο Πνευματικό τους Πατέρα και Ποιμενάρχη αναφωνώντας το «Άξιος».
Ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιερόθεος, ως Τοποτηρητής και Εκπρόσωπος του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. κ. Ιερωνύμου μετέφερε τις ευχές του Μακαριωτάτου για την ευόδωση της αρξαμένης Μητροπολιτικής Ποιμαντορίας του νέου Ποιμενάρχου καθώς και για την κατ’ άμφω υγεία του Κλήρου, των μοναχών και των Χριστιανών της ευλογημένης αυτής Ιεράς Μητροπόλεως.
Ανέφερε ότι ο νέος Μητροπολίτης έρχεται σε μια περιοχή με μεγάλη ιστορία. Μια Μητρόπολη που διακόνησαν μεγάλη Αρχιερείς, αλλά και ευλαβείς ιερείς και ιεροκήρυκες που ο καθένας με τα ιδιαίτερα προσόντα και χαρίσματά του, προσέφερε πολλά στο ευλογημένο ποίμνιο. Επίσης ανέφερε ότι από τον τόπο αυτό αναδείχθηκαν μεγάλοι άγιοι με κορυφαίο τον άγιο Κοσμά τον Αιτωλό. Επεσήμανε ότι υπάρχουν μεγάλα κέντρα εκκλησιαστικής ζωής, ζωντανές Ενορίες με ευσεβείς κληρικούς, ευλαβείς λαϊκούς και αξιόλογους άρχοντες. Αναφέρθηκε στο έργο του Μητροπολίτου λέγοντας ότι είναι διπλό, να δίνη την ομολογία της Ορθόδοξης πίστεως και να εξασκή την ποιμαντική προς όλους.
Ολοκληρώνοντας δήλωσε βέβαιος ότι ο νέος Επίσκοπος θα κερδίσει αυτόν τον ευσεβή λαό με την γλυκύτητα των λόγων του, γιατί κοσμείται από ποικίλα χαρίσματα, από φυσική αντιληπτικότητα και διοικητική πείρα, που απέκτησε κοντά στον Μητροπολίτη Δημητριάδος κ. Ιγνάτιο.
Ακολούθησαν οι προσφωνήσεις της Εκπροσώπου της Ελληνικής Κυβερνήσεως κ. Ζέττας Μακρή, του Περιφερειάρχου Δυτικής Ελλάδος κ. Νεκταρίου Φαρμάκη και του Πρωτοσυγκέλλου της Ιεράς Μητροπόλεως, ως εκπροσώπου του ιερού κλήρου.
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. Δαμασκηνός, κατά τον Ενθρονιστήριο λόγο του, τόνισε ότι από σήμερα ξεκινά μια νέα σελίδα στην ιστορία της Ιεράς Μητροπόλεως και έστειλε μήνυμα ενότητας και αγάπης προς όλους, καλώντας τις τοπικές αρχές και το λαό σε στενή συνεργασία για την ανάπτυξη και την πρόοδο της τοπικής Εκκλησίας και της κοινωνίας.
Αναφέρθηκε στον θεσμό και τον ρόλο του Επισκόπου μέσα στην Εκκλησία και την κοινωνία λέγοντας μεταξύ άλλων ότι: «Ο νέος επίσκοπος έρχεται έχοντας στην σκέψη και στην καρδιά του έναν λόγο του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου μας κ. Ιερωνύμου: “Η Εκκλησία δεν σώζει μ᾽ αυτά που πράττει, αλλά με αυτό που είναι”. Κι αυτός ο λόγος μεταφράζεται σε ένα όνομα: Ιησούς Χριστός! Η Εκκλησία σώζει επειδή κοινωνεί με τον Χριστό, τοις πάσι τον Χριστόν καταγγέλλει, ευαγγελίζεται την δικαιοσύνη του Χριστού, δηλαδή την αγάπη και την ελπίδα για όλους, που γίνεται άφεση αμαρτιών, ανάσταση και ζωή αιώνιος. Η Εκκλησία σώζει, καθώς καλεί τους ανθρώπους σε συνάντηση, σύναξη, καινούργια ζωή, με την αποδοχή ότι τα πάντα και εν πάσι Χριστός! Αυτή είναι και η αποστολή του επισκόπου. Να είναι μιμητής Χριστού. Να γίνεται η οδός και να δείχνει τον δρόμο που οδηγεί στον Χριστό. Να τίθεται επικεφαλής του λαού του σε μία πορεία αγάπης, που θα καταστήσει πάντας ανθρώπους ώριμους πνευματικά, “εις μέτρον ηλικίας του πληρώματος του Χριστού”».
Σε άλλο σημείο ανέφερε ότι: «Ο επίσκοπος είναι ο εγγυητής της ενότητας, τόσο εντός του σώματος του Χριστού, όσο και στον αγώνα να εκκλησιοποιηθεί ο κόσμος, για να ζήσει. Η παράδοση της Εκκλησίας αναθέτει στον επίσκοπο αυτή την ευθύνη. Να διακρίνει τα χαρίσματα κλήρου και λαού. Να καλεί οι πάντες να λειτουργήσουν υπό την ευλογία του, ώστε να διακρίνονται τα όρια. Και να μη λησμονούν ότι και εκείνος με την σειρά του αναφέρεται, λογοδοτεί στην Εκκλησία, στην Ιερά Σύνοδο».
Διαβεβαίωσε το λαό της Μητροπόλεως ότι θα καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια αφοσιωμένης θυσιαστικής διακονίας και έμπρακτης συμπαράστασης στους πάσχοντες, στους αναξιοπαθούντες και ιδιαίτερα στην τρίτη ηλικία. Εξέφρασε την επιθυμία του για την στήριξη τους θεσμού της οικογενείας, των κληρικών και των ιερατικών οικογενειών τους, των νέων, των ιεροπαίδων, των σχολείων και κάθε εμπερίστατου ανθρώπου.
Αναφέρθηκε στην ιστορία των περιοχών που αποτελούν την Ιερά Μητρόπολη, στην ανάγκη για την ανάδειξη της πνευματικής και πολιτιστικής κληρονομιάς του τόπου, στην στήριξη των Μοναστηριών, τα οποία χαρακτήρισε ως τον ένα από τους δύο πνεύμονες στην ζωή της πίστεως. Μίλησε για τους τοπικούς αγίους και τους μακαριστούς προκατόχους του και κυρίως τους τρεις τελευταίους λέγοντας χαρακτηριστικά: «Αλλά και οι τελευταίοι προκάτοχοί μου αφιέρωσαν όλο τους το είναι για τον λαό μας. Ο Ιερόθεος Παρασκευόπουλος πάλεψε στην κατοχή να αντέξουν οι άνθρωποι την πείνα και τις κακουχίες. Ο Θεόκλητος Αβραντινής υπήρξε ο εμπνευστής και πρωταγωνιστής του να χτιστούν στις ενορίες νέοι ναοί, με κάλλος και λειτουργικότητα, ώστε να υμνείται ο Θεός. Ο πολύκλαυστος Κοσμάς Παπαχρήστου, ο σεβάσμιος γέροντας, καθώς υπήρξε πνευματικός καθοδηγητής και εξομολόγος πολλών ανθρώπων, έδειξε ότι η αγάπη είναι έργα, ότι “ο λόγος του Θεού ου δέδεται”, ότι αποστολή του επισκόπου είναι να μιλά και να δείχνει τον Θεό. Τους ευγνωμονώ, τους μνημονεύω στην προσκομιδή και παρακαλώ να αγωνιστούμε τον καλόν αγώνα, τιμώντας και αυτούς στην πράξη».
Ευχαρίστησε τον Σεβασμιώτατο Τοποτηρητή για τους κόπους και την άοκνη παρουσία του στην Ιερά Μητρόπολη αυτούς τους έντεκα μήνες, ευχαρίστησε τους αγίους Αρχιερείς που συμμετείχαν στην χαρά της τοπικής Εκκλησίας, τους άρχοντες, τον ιερό κλήρο, τους επισκέπτες από άλλες περιοχές και ειδικά από την Μητρόπολη Δημητριάδος και τον πιστό λαό της Αιτωλοακαρνανίας.
Ολοκληρώνοντας τον συγκινητικό και μεστό θεολογικών νοημάτων Ενθρονιστήριο λόγο του επικαλέστηκε τις πρεσβείες όλων των εν Αιτωλία και Ακαρνανία Αγίων και ζήτησε από όλους να προσεύχονται για τον ίδιο να είναι ενώπιον Θεού και ανθρώπων πατέρας, ο οποίος “τίθησι την ψυχήν του υπέρ των προβάτων”, φίλος, αδελφός, αλλά και εκείνος που θα θέτει τα όρια της αληθείας.
Δείτε περισσότερες φωτογραφίες
ΑΝΤΙΦΩΝΗΣΗ
ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ
ΑΙΤΩΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ κ.κ. ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΥ
ΕΙΣ ΤΟΝ ΔΗΜΑΡΧΟΝ ΙΕΡΑΣ ΠΟΛΕΩΣ ΜΕΣΟΛΟΓΓΙΟΥ
κ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΛΥΡΟΥ
Σεβασμιώτατε Μητροπολίτα Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ.κ. Ιερόθεε, Τοποτηρητά άχρι τούδε της Ιεράς Μητροπόλεως Αιτωλίας και Ακαρνανίας και Εκπρόσωπε του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ.κ. Ιερωνύμου.
Σεβασμιώτατοι και Θεοφιλέστατοι Άγιοι Αρχιερείς.
Αξιότιμε Δήμαρχε της Ιεράς Πόλεως Μεσολογγίου κύριε Κωνσταντίνε Λύρε.
Εντιμότατοι Άρχοντες.
Σεβαστοί Πατέρες και Αδελφοί.
Λαέ του Θεού Αγαπημένε και Περιούσιε.
Σκιρτά η ψυχή μου από βαθειά χαρά και συγκίνηση τούτη την ώρα την πανεπίσημη. Προσέρχομαι με δέος στον τόπο της εκκλησιαστικής μου ευθύνης, στην Μητρόπολη που μού εμπιστεύθηκε η αγάπη του Θεού, και τα λόγια μου στερεύουν. Ζω το φανέρωμα της Θείας ευδοκίας: Αξιώνομαι να στέκομαι σε χώματα ιερά, που αιώνια θα τα περιδιαβαίνει η δόξα.
«Τά μάτια μου δέν εἶδαν τόπον ἐνδοξότερον ἀπό τοῦτο τό ἁλωνάκι», δανείζομαι την φράση του εθνικού μας ποιητή. Ξανοίγεται εμπρός μου το αγαπημένο, ηρωικό Μεσολόγγι! Πόλη ιερή και αγία, άπαρτο κάστρο της καρδιάς μας! Τόπος αμόλυντος και γνήσιος στους κίβδηλους καιρούς μας. Η ψυχή του κρατάει μέσα της την ψυχή όλης της Ελλάδος! Προβάλλει από την αχλύ των καιρών φορτωμένο με ιστορία. Έγινε θρύλος η άμυνά του, και η αρετή του «στόν κόσμο τοῦτον χύνεται καί σ’ ἄλλους κόσμους φτάνει». Μέσα στην ροή του χρόνου διασώζει πάνω από την ιστορική φθορά τον ελληνισμό και την Ορθοδοξία, για να μεταλαμβάνουν οι αιώνες τα άχραντα της Ρωμιοσύνης και της πίστης μας. Γι’ αυτό «ἡ θύμηση ἄχρονη μπροστά σου θά γονατίζει», γράφει ο Παλαμάς.
Όντως, εισέρχεται κανείς στην πόλη του Μεσολογγίου, και νοιώθει ότι εισάγεται στα άγια των αγίων της πατρίδος μας. Δεν είναι απλώς ένας τόπος θυσίας, δεν είναι μόνον ένα κομμάτι γης βαμμένο από το αίμα ηρώων. Είναι μία πόλη που συνδέεται άρρηκτα, νομοτελειακά και απόλυτα με τα ιερά και όσια της φυλής μας, με τον μέχρις εσχάτων αγώνα «για του Χριστού την πίστη την αγία και της πατρίδος την ελευθερία».
Εισέρχεται κανείς στο Μεσολόγγι, και εμπνέεται από το μεγαλείο του. Νοιώθει πως υπερβαίνει την καθημερινότητα, καθώς ρίγη συγκινήσεως τον διαπερνούν. Θαρρείς ότι ακόμη και ο αέρας σ’ αυτόν τον τόπο φέρνει, με την ανάσα των περιβολιών και την αλμύρα της λιμνοθάλασσας, κάτι από τα καπνισμένα μετερίζια και από το μπαρούτι που άναψε ο Καψάλης. Εισέρχεται κανείς στην πόλη του Μεσολογγίου και νοιώθει προσκυνητής σε τόπο ιερό, που καθαγίασε η μακρόχρονη υπομονή και η ακλόνητη πίστη, η αγνή φιλοπατρία και το ρωμαλέο φρόνημα, η θαυμαστή αντοχή των «Ελεύθερων Πολιορκημένων» στην πείνα και τις στερήσεις.
Εισέρχομαι κι εγώ στον τιμημένο αυτόν τόπο της πατρίδος μας, πρώτιστα ως ταπεινός προσκυνητής σε χώματα ιερά. Ευδόκησε ο Θεός να ριζώσει σε τούτη την χαριτωμένη γη η συνέχεια της ζωής μου. Ευδόκησε να είναι η ήσυχη λιμνοθάλασσα το ξαπόσταμα της πορείας μου, που θα επανατροφοδοτεί και θα ξαστερώνει τον λογισμό μου, σε όλα τα δύσκολα. Ευδόκησε να γίνει από τούτη την ώρα το Μεσολόγγι ο χώρος μου και ο τόπος μου, η νέα μου πατρίδα, αναπόσπαστο κομμάτι και συστατικό της ύπαρξής μου.
Τούτη η ημέρα σηματοδοτεί την ευλαβική είσοδό μου στην πόλη, της οποίας η ηρωική Έξοδος προεμήνυσε λυτρωτικά την λευτεριά στην πατρίδα μας. Γι’ αυτό και με συνέχει βαρύτερη η ευθύνη, και μεγαλύτερο το χρέος απέναντι σε όλους: «Σε όσους ήρθαν, πέρασαν, θα ‘ρθούν και θα περάσουν» από τον τόπο αυτό.
Δεν υπάρχει σήμερα χωρίς χθες. Κι αν ξεχνάμε το παρελθόν και δεν χρησιμοποιούμε τις πέτρες του για να οικοδομήσουμε το μέλλον, τα θεμέλιά μας κλονίζονται, διότι η κάθε πέτρα έχει την αξία και την προοπτική της. Ναι, χρωστάμε σε εκείνες τις αδούλωτες και ελεύθερες ψυχές, που άφησαν το στίγμα τους στην ζωή μας με τον απαράμιλλο αγώνα τους και την ηρωική τους Έξοδο. Αγνοί πατριώτες με ατσάλινη ψυχή μάς κληροδότησαν μια παρακαταθήκη τόλμης και αρετής. Θα την κρατάμε με σεβασμό στην πιο ιερή κατακόμβη της καρδιάς μας, για να μας μεταγγίζει εσαεί ένα ψυχικό βάθος μεγαλωσύνης και αρχοντιάς.
Αν όμως το παρελθόν βαθαίνει την ψυχή μας, το παρόν ξανοίγει νέες πραγματικότητες. Και ιδού, τούτη την ώρα, που χαιρετίζω τον ευλογημένο τούτον τόπο, αντικρύζω με απροσμέτρητο σεβασμό και πηγαία αγάπη εσάς, τους απογόνους εκείνων των αγωνιστών, που με περισσή αγάπη με υποδέχεστε σήμερα. Στις φλέβες σας ρέει ηρώων αίμα, ενώ στα πρόσωπά σας αντιφεγγίζει ένα συναίσθημα ζεστό και εγκάρδιο. Απλώνω το βλέμμα και αγκαλιάζω ανεξαιρέτως όλους. Σας περιβάλλω με την στοργή του πατέρα. Σφίγγω αδελφικά το χέρι καθενός. Ανοίγω την καρδιά μου, για να κλείσω μέσα της κάθε τι τούτου του αγιασμένου τόπου. Επωμίζομαι με επίγνωση την ευθύνη να πορευθώ επάξια στον βηματισμό των αειμνήστων προκατόχων μου και να αναδειχθώ άξιος διάδοχός τους, αφήνοντας κι εγώ στην Εκκλησία την μαρτυρία της θεοφιλούς διακονίας μου. Επικαλούμαι προς τούτο ακατάπαυστα τη χάρη του Θεού, που «τά ἀσθενῆ θεραπεύει καί τά ἐλλείποντα ἀναπληροῖ. Και ταπεινά παρακαλώ όλους να με ενισχύετε με την δύναμη της αγάπης και της προσευχής σας. Από μέρους μου θα καταθέσω ανεπιφύλακτα τις βαθύτερες δυνάμεις της ψυχής μου, για να συσπειρωθούμε όλοι στην μεγάλη οικογένεια του Χριστού, για να σφυρηλατείται η ενότητά μας σε όλες τις λεπτομέρειες της ζωής μας, για να αναβαπτισθούμε όλοι μαζί στην κολυμβήθρα των θησαυρών της πίστης μας, για να βιώσουμε στο μέτρο των δυνατοτήτων μας την εκπληκτική εμπειρία της Θείας παρουσίας. Έχουμε στους δύσκολους καιρούς μας ανάγκη επιτακτική να ζωογονήσουμε την πίστη μας και να στηρίξουμε την ελπίδα σε Εκείνον, που είναι η ακαταίσχυντη καταφυγή μας, το μέλλον μας και η προοπτική μας.
Σκύβω τούτη την ώρα βαθιά στην ψυχή μου, για να κρατήσω και να διαφυλάξω αυτές τις πολύτιμες και συγκλονιστικές για μένα πρώτες στιγμές της παρουσίας μου στο Μεσολόγγι. Σύντομες και απεριόριστες μαζί μετρούν καθοριστικά στο ξεκίνημα της νέας μου εκκλησιαστικής διακονίας.
Σάς ευχαριστώ όλους για τον κόπο της παρουσίας σας, και για την θερμή υποδοχή, που μου επιφυλάξατε. Υψώνω τα χέρια μου, και πατρικά από καρδιάς σάς ευλογώ. Υψώνω και τα μάτια μου και την ψυχή μου και δέομαι θερμά για εσάς και τις οικογένειές σας. Ομολογώ την ευεργεσία να είμαι ο πνευματικός πατέρας όλων σας, ευγνωμονώ για την δωρεά αυτή του Θεού, δεν κρύβω τα κύματα της συγκίνησης που με κατακλύζουν.
Επιτρέψατέ μου να προσθέσω και δύο λόγια πηγαίας και ειλικρινούς ευγνωμοσύνης προς εσάς, αξιότιμε κύριε Δήμαρχε της Ιεράς αυτής Πόλεως κ. Κωνσταντίνε Λύρε, για την ολόθερμη υποδοχή, για την τιμητική προς το πρόσωπό μου προσφώνησή σας, για τα καλά σας λόγια και τις φιλοφρονήσεις σας. Προσβλέπω με αισιοδοξία και βεβαιότητα στην αγαστή σε κάθε επίπεδο συνεργασία μας. Αφουγκράζομαι την γνήσια φιλοπατρία σας, την αγάπη σας για την διαρκή προβολή και υπεράσπιση της ιστορικής αξίας τούτου του τόπου. Θα είναι πάντα ο Επίσκοπός σας συμπαραστάτης και συναντιλήπτορας σε κάθε καλό και φιλοπρόοδο έργο σας. Άρχοντες, κλήρος και λαός, ας πορευθούμε αντάμα, προκειμένου να ανταποκριθούμε στις ανάγκες του ευλογημένου αυτού λαού.
Ἡ χάρις τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ εἴη μετά πάντων ὑμῶν. Ἀμήν!
ΕΝΘΡΟΝΙΣΤΗΡΙΟΣ ΛΟΓΟΣ
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΑΙΤΩΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ
κ.κ. ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΥ
Σεβασμιώτατε Μητροπολῖτα Ναυπάκτου καὶ Ἁγίου Βλασίου κ. κ. Ἱερόθεε, τοποτηρητά ἄχρι τοῦδε τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Αἰτωλίας καὶ Ἀκαρνανίας, καὶ Ἐκπρόσωπε τοῦ Μακαριωτάτου Ἀρχιεπισκόπου Ἀθηνῶν καὶ Πάσης Ἑλλάδος κ. κ. Ἰερωνύμου.
Σεβασμία τῶν Ἱεραρχῶν χορεία,
Τίμιον Πρεσβυτέριον, Χριστοῦ Διακονία,
Κύριε Περιφερειάρχα,
Κύριοι Βουλευταί,
Κύριε Δήμαρχε τῆς Ἱερᾶς Πόλεως τοῦ Μεσολογγίου,
Λοιποί Δήμαρχοι τοῦ τόπου μας,
Κύριοι ἐκπρόσωποι τῶν πολιτικῶν, στρατιωτικῶν, δικαστικῶν και ἐκπαιδευτικῶν ἀρχῶν,
Λαέ τοῦ Θεοῦ, πιστέ, περιούσιε και εὐλογημένε,
“Εὐηγγελισάμην δικαιοσύνην ἐν ἐκκλησίᾳ μεγάλῃ· ἰδοὺ τὰ χείλη μου οὐ μὴ κωλύσω· Κύριε, σὺ ἔγνως .τὴν δικαιοσύνην σου οὐκ ἔκρυψα ἐν τῇ καρδίᾳ μου, τὴν ἀλήθειάν σου καὶ τὸ σωτήριόν σου εἶπα, οὐκ ἔκρυψα τὸ ἔλεός σου καὶ τὴν ἀλήθειάν σου ἀπὸ συναγωγῆς πολλῆς”. “Διαλάλησα τή δικαιοσύνη σου σέ σύναξη μεγάλη, νά πού τά χείλη μου δεν τά ’κλεισα· Κύριε, ἐσύ τό ξέρεις. Τή δικαιοσύνη σου δεν ἔκρυψα στά βάθη τῆς καρδιᾶς μου, κήρυξα τήν πιστότητά σου και τή βοήθειά σου· δέν κράτησα κρυμμένη την ἀγάπη σου οὔτε και την ἀλήθειά σου σέ σύναξη μεγάλη”.
Ἰδού μία νέα σελίδα ξεκινᾶ σήμερα στην ἱστορία τῆς εὐλογημένης Μητροπόλεως Αἰτωλίας και Ἀκαρνανίας. Ἕνας νέος ἐπίσκοπος ἔρχεται, για νά ποιμάνει τόν λαό τοῦ Θεοῦ, ψήφοις κανονικαῖς, ἐκλεγμένος και σταλμένος ἀπό τήν σεπτή Ἱεραρχία τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, για νά συνεχίσει και νά προσθέσει. Εἶναι ὁ κρίκος μιᾶς ἁλυσίδας πού ἑνώνει τό σήμερα καὶ το αὔριο μὲ τό χτές αὐτῆς τῆς Μητροπόλεως. Θα πορευτεῖ μέ σεβασμό, εὐγνωμοσύνη καί ἀναγνώριση στό ἔργο τῶν προκατόχων του, οἱ ὁποῖοι ἐλάμπρυναν την ἐν τόπῳ Ἐκκλησία μέ τό πρόσωπό τους, τά χαρίσματά τους, τήν ἀφιέρωση, τήν ἔγνοια γιά τόν κλῆρο καί τόν λαό. Προσέθεσαν στήν διαδοχή τῶν ἱερατικῶν γενεῶν ἀνθρώπους πιστούς, πού μέ ζῆλο καί ἀγάπη σταυρική λειτούργησαν καί λειτουργοῦν, ἱερούργησαν τό εὐαγγέλιο καί τό ἱερουργοῦν, κράτησαν καί κρατοῦν τήν πίστη ζῶσα, στάθηκαν καί στέκονται στά μεγάλα γεγονότα τῆς ἀνθρώπινης ζωῆς δίπλα στό ποίμνιό τους, ἔβαλαν καί βάζουν πιό πάνω ἀπό τόν ἑαυτό τους τήν ἑνότητα κλήρου καί λαοῦ, παλεύοντας ἐναντίον τοῦ πνεύματος τῆς πονηρίας, πού ἀποσκοπεῖ στό νά χωρίζει τόν ἄνθρωπο ἀπό τόν Θεό, τήν Ἐκκλησία, τόν πλησίον, σήμερα καί ἀπό τόν ἴδιο τόν ἑαυτό του. Κι αὐτό τό ἔργο ὁ νέος ἐπίσκοπος θά προσπαθήσει να τό συνεχίσει καί νά τό ἐπαυξήσει μέ τήν βοήθεια τοῦ Θεοῦ, προσφέροντας ὅλες του τίς δυνάμεις.
Ὁ νέος ἐπίσκοπος ἔρχεται ἔχοντας στήν σκέψη καί στήν καρδιά του ἕναν λόγο τοῦ Μακαριωτάτου Ἀρχιεπισκόπου μας κ. Ἱερωνύμου: “Ἡ Ἐκκλησία δέν σώζει μ᾽ αὐτά πού πράττει, ἀλλά μέ αὐτό πού εἶναι”. Κι αὐτός ὁ λόγος μεταφράζεται σέ ἕνα ὄνομα: Ἰησοῦς Χριστός! Ἡ Ἐκκλησία σώζει ἐπειδή κοινωνεῖ μέ τόν Χριστό, τοῖς πᾶσι τόν Χριστόν καταγγέλλει, εὐαγγελίζεται τήν δικαιοσύνη τοῦ Χριστοῦ, δηλαδή τήν ἀγάπη καί τήν ἐλπίδα γιά ὅλους, πού γίνεται ἄφεση ἁμαρτιῶν, ἀνάσταση καί ζωή αἰώνιος. Ἡ Ἐκκλησία σώζει, καθώς καλεῖ τούς ἀνθρώπους σέ συνάντηση, σύναξη, καινούργια ζωή, μέ τήν ἀποδοχή ὅτι τά πάντα καί ἐν πᾶσι Χριστός! Αὐτή εἶναι καί ἡ ἀποστολή τοῦ ἐπισκόπου. Νά εἶναι μιμητής Χριστοῦ. Νά γίνεται ἡ ὁδός καί νά δείχνει τόν δρόμο πού ὁδηγεῖ στόν Χριστό. Νά τίθεται ἐπικεφαλῆς τοῦ λαοῦ του σέ μία πορεία ἀγάπης, πού θά καταστήσει πάντας ἀνθρώπους ὥριμους πνευματικά, “εἰς μέτρον ἡλικίας τοῦ πληρώματος τοῦ Χριστοῦ”.
Καί ἔχει αὐτή τήν εὐλογία καί αὐτή τήν εὐθύνη ὁ ἐπίσκοπος. Ἔρχεται γιά νά κηρύξει πρωτίστως μετάνοια, ἕναν συνεχῆ ἀγῶνα ἀλλαγῆς νοῦ καί καρδιᾶς. Κι αὐτό διότι ὁ χρόνος αὐτῆς τῆς ζωῆς εἶναι καιρός “τοῦ βαλεῖν ἀρχήν μετανοίας”, “καιρός εὐπρόσδεκτος, ἡμέρα σωτηρίας”. Καί ἡ μετάνοια πρέπει νά βιωθεῖ σέ ἕνα συνεχές τώρα. Ἡ μετάνοια ξεκινᾶ ἀπό τόν ἴδιο τόν ἐπίσκοπο. Γνωρίζει ὅτι κατά ἄνθρωπον τά μέτρα τῆς δύναμής του δεν ἐπαρκοῦν. Παρακαλεῖ ὅμως καί προσεύχεται στόν Θεό, ὥστε ἡ θεία χάρις νά ἀναπληρώνει τά δικά του ἐλλείποντα καί νά θεραπεύει τά ἀσθενῆ του. Καί στήν προσευχή του ὑπενθυμίζει στον ἑαυτό του ὅτι “ἡ δύναμις τοῦ Θεοῦ καί ἐν τῇ ἀσθενείᾳ τοῦ ἐπισκόπου τελειοῦται”. Καί σ’ αὐτόν τόν δρόμο καλεῖ τόν κλῆρο καί τόν λαό του νά ἀκολουθήσει. Νά συναισθανόμαστε οἱ πάντες τά ἐλλείποντά μας καί νά ἐμπιστευόμαστε τήν Ἐκκλησία, τήν κιβωτό τῆς χάριτος. Καί νά εἶναι ἡ κάθε στιγμή τῆς ποιμαντορίας τοῦ ἐπισκόπου ἀπαρχή ἀγῶνα ἔτσι ὥστε ἡ βασιλεία τοῦ Θεοῦ νά ὑπάρχει στίς καρδιές ὅλων!
Κλήθηκε νά ἡγεῖται ὁ ἐπίσκοπος. Ὄχι μόνο “εἰς παροξυσμόν ἀγάπης καί καλῶν ἔργων”, ἀλλά νά μαρτυρεῖ πρῶτος περί τοῦ φωτός, τό ὁποῖο ἔλαβε στήν πορεία τῆς ἱερωσύνης καί τῆς ἀρχιερωσύνης. Νά γίνεται φῶς Χριστοῦ πού “φαίνει πᾶσι”, φῶς χαρᾶς, ζωῆς, προσευχῆς. Νά γίνεται ὁ καλός ποιμήν τῆς θυσίας, τῆς κενώσεως, τῆς ταπεινώσεως. Νά γίνεται μία ἀνοιχτή ἀγκαλιά γιά ὅλους τούς “κοπιῶντας καί πεφορτισμένους”, γιά νά ἀναπαύονται ἐν χάριτι καί ἐλέει Θεοῦ. Νά γίνεται ὁ πρᾶος καί ταπεινός, πού θά δείχνει ὅτι κανείς δεν ἀπορρίπτεται ἐπειδή ἔχει ἐλλείψεις, ἀλλά ὁ ἀγώνας τοῦ ἐπισκόπου εἶναι γιά νά προστεθοῦν οἱ πάντες στην ἀγαθή μερίδα, αὐτή τοῦ “ἑνός οὗ ἔστι χρεία”9, στήν σχέση μέ τόν Χριστό στην Ἐκκλησία.
Διότι ὁ ἐπίσκοπος τήν Ἐκκλησία φανερώνει. Ἔχει πάντοτε στον νοῦ καί τήν καρδιά του ὅτι ἡ Ἐκκλησία ὑπάρχει ἐν τόπῳ, ἀλλά εἶναι ἡ μία, ἁγία, καθολική καί ἀποστολική, ὀρθόδοξη Ἐκκλησία, ἡ αὐτή ἀνά τούς αἰῶνες, ἡ ὁποία ὑπερβαίνει τά γεωγραφικά ὅρια καί μαρτυρεῖ τήν παγκοσμιότητα τοῦ εὐαγγελίου, τό μήνυμα τῆς σωτηρίας πού ἀγγίζει κάθε ἄνθρωπο καί γίνεται κλήση προσφορᾶς τῶν χαρισμάτων τοῦ καθενός σέ ὅλους. Ὁ ἐπίσκοπος εἶναι ὁ ἐγγυητής τῆς ἑνότητας, τόσο ἐντός τοῦ σώματος τοῦ Χριστοῦ, ὅσο καί στον ἀγῶνα νά ἐκκλησιοποιηθεῖ ὁ κόσμος, γιά νά ζήσει. Ἡ παράδοση τῆς Ἐκκλησίας ἀναθέτει στον ἐπίσκοπο αὐτή τήν εὐθύνη. Νά διακρίνει τά χαρίσματα κλήρου καί λαοῦ. Νά καλεῖ οἱ πάντες νά λειτουργήσουν ὑπό τήν εὐλογία του, ὥστε νά διακρίνονται τά ὅρια. Καί νά μη λησμονοῦν ὅτι καί ἐκεῖνος μέ τήν σειρά του ἀναφέρεται, λογοδοτεῖ στην Ἐκκλησία, στην Ἱερά Σύνοδο. Εἶναι μέλος τοῦ συνοδικοῦ σώματος, πού σημαίνει πώς ὅ,τι ζητᾶ ἀπό τόν κλῆρο καί τόν λαό του, προέρχεται ἐκ τῆς Ἐκκλησίας. Γι᾽ αὐτό καί ἡ προσευχή ὅλων κατά τήν θεία λειτουργία καί, μάλιστα, μετά τήν εὐχή τῆς ἀναφορᾶς καί τόν καθαγιασμό τῶν τιμίων δώρων, νά ὀρθοτομεῖ τόν λόγο τῆς ἀληθείας, δείχνει ὅτι ὁ ἐπίσκοπος δεν ὑπάρχει αὐτόνομος, ἀλλά ὡς πρόσωπο πού ποιμαίνει κλῆρο καί λαό ἐντός τῆς Ἐκκλησίας, ἡ ὁποία εἶναι μία καί ὀρθόδοξη στήν καθολικότητά της.
Ὁ ἐπίσκοπος ὅμως δεν ἐπαναπαύεται στην αὐτάρκεια τῶν ὅσων ἔχουν ἀποδεχτεῖ καί προσπαθοῦν νά ζήσουν τό εὐαγγέλιο. Εἶναι ἔλλειμμα, ἰδίως στούς καιρούς μας, νά περιχαρακωνόμαστε στους “ἰδίους”10, δηλαδή μόνο σέ ὅσους ἤδη ἔχουν ἀποδεχτεῖ τό Εὐαγγέλιο. Τό μήνυμα τῆς σωτηρίας ἀναφέρεται σέ ὅλους τούς ἀνθρώπους. Γι᾽ αὐτό καί ὁ ἐπίσκοπος ἁπλώνει τά χέρια προς ὅλους. Προσλαμβάνει στό ὄνομα τοῦ Χριστοῦ τόν πόνο τῆς φθαρτότητας, τῆς ἀσθένειας καί τοῦ θανάτου. Τήν ὀδύνη τῆς ἁμαρτίας καί τῆς πτώσεως πού ταλανίζει τόν κάθε ἄνθρωπο. Τήν ἄρνηση πολλῶν νά κατανοήσουν, νά ἀναζητήσουν, νά συζητήσουν, νά θελήσουν νά ἐμπιστευθοῦν τήν Ἐκκλησία. Κάποτε καί τόν θυμό τους, διότι ὅταν θέλησαν, δεν βρῆκαν οὔτε πρόσωπα οὔτε ἀπαντήσεις, ἴσως οὔτε καί ἀγάπη. Δεν ἀρνεῖται ὅμωςνά συναντήσει καί τούς ἀδιάφορους γιά τήν πίστη, στοιχεῖο τῆς ἐποχῆς μας, καθώς ὁ σύγχρονος ἄνθρωπος αἰσθάνεται αὐτάρκης στα ἀγαθά, στα ἐπιτεύγματα, στίς πληροφορίες, στις εὐκαιρίες τῆς ἐκκοσμικευμένης κοινωνίας.
Οἱ “ἴδιοι” βεβαίως εἶναι ἡ ἀπαντοχή καί ἡ παρηγοριά τοῦ ἐπισκόπου. Εἶναι ὅσοι συμμερίζονται τήν ἀποστολή τοῦ ἐπανευαγγελισμοῦ, ἀλλά καί ὅσοι ἀγωνίζονται νά ζήσουν τόν τρόπο τῆς Βασιλείας τοῦ Θεοῦ. Ὁ ἐπίσκοπος ὅμως δεν μπορεῖ νά περιοριστεῖ, νά ἐπαναπαυθεῖ, νά συλλογιστεῖ ὅτι φτάνουν αὐτοί καί ὅτι δέν γίνεται τίποτα γιά τούς ἄλλους. Δεν μπορεῖ νά χωρίσει τούς ἀνθρώπους σέ δικούς του καί ἄλλους, ὅταν, μάλιστα, οἱ ἐνορίες μας χρειάζονται ἀνανέωση. Καί ἡ Ἐκκλησία ζητᾶ οἱ ἀνέστιοι πνευματικά ἄνθρωποι, ἰδίως οἱ νέοι μας, νά αἰσθανθοῦν ὅτι μποροῦν νά βροῦνε την οἰκία” τοῦ Πατρός ἡμῶν τοῦ ἐν οὐρανοῖς”στήν ζωή τῆς πίστεως! Ὅτι δεν εἴμαστε ἁπλῶς ἕνα ἄθροισμα ἀτόμων και πληθυσμῶν, ἀλλά ὁ λαός τοῦ Θεοῦ, ὁ ὁποῖος κρατᾶ ὡς τόν πολύτιμο θησαυρό του τήν Ὀρθόδοξη ταυτότητά του, ὄχι μόνο στούς τύπους, ἀλλά ὡς τρόπο ζωῆς πού μεταμορφώνει τήν καθημερινότητά του.
Ὁ ἐπίσκοπος ὅμως εἶναι ἐκεῖνος πού ἐργάζεται γιά τήν ἑνότητα καί μεταξύ τῶν θεσμῶν. Ἡ Ἐκκλησία, κατά τήν παράδοση τῆς συναλληλίας καί τῆς διακριτότητας τῶν ρόλων, δεν μπορεῖ νά εἶναι οὐραγός, οὔτε ἀδιάφορη γιά τήν πορεία τοῦ τόπου. Ὁ ἐπίσκοπος δέν ταυτίζεται μέ ἰδέες, διότι καί ἡ καλύτερη ἀκόμη μερίζει, χωρίζει, καθώς ἡ ἀνθρώπινη ἐλευθερία δεν εἶναι δεδομένο ὅτι θά τήν ἀποδεχτεῖ. Ὁ ἐπίσκοπος δέν ταυτίζεται μέ πρόσωπα, γιατί ὅλοι καί ὅλες εἶναι παιδιά του, παιδιά τοῦ Χριστοῦ. Ὁ ἐπίσκοπος κηρύττει τήν ἀλήθεια. Μεριμνᾶ γιά τόν λαό του, ἰδίως τόν ἀναγκεμένο, τόν κουρασμένο, αὐτόν πού ἀναζητᾶ φροντίδα καί βοήθεια. Μεριμνᾶ καί γιά τόν ἔσχατο. Καί γίνεται αὐτός πού κρούει τήν θύρα, ὥστε νά καλυφθοῦν, μέ τήν συμπαράσταση ὅλων τῶν θεσμῶν, οἱ ἀναγκαῖες χρεῖες. Γι᾽ αὐτό καί ἡ πόρτα τοῦ ἐπισκόπου εἶναι πάντοτε ἀνοιχτή, γιά διάλογο, γιά συμπαράσταση, γιά κατάθεση ἀληθειῶν. Ὁ ἐπίσκοπος δέν θά φοβηθεῖ νά ὑπερασπιστεῖ καί τήν πίστη καί τούς ἀνθρώπους. Θά τό πράξει ὅμως μέ σεμνότητα, εὐγένεια, ἀλλά καί ἀποφασιστικότητα. Καί θά ζητήσει νά συμπορευθοῦνε ὅλοι οἱ θεσμοί στήν προοπτική τῆς διακονίας τοῦ ανθρώπου. Θά τό ὑπενθυμίσει. Θά προσευχηθεῖ. Θά δώσει ὅμως καί “λόγον παντί τῷ αἰτοῦντι”, ὥστε νά ἀκουστεῖ καθαρή, αὐθεντική, διακριτική καί, ὅταν χρειαστεῖ, στεντόρεια ἡ φωνή τῆς Ἐκκλησίας.
Ἔρχομαι σέ ἕναν τόπο πού ἤδη μοῦ ἔχει δώσει ἕνα νέο ὄνομα. Ὡς Μητροπολίτης Αἰτωλίας καί Ἀκαρνανίας ζῶ ἤδη σέ μία νέα πατρίδα. Πατῶ τήν γῆ τοῦ Μεσολογγίου, τήν γῆ τῆς θυσίας γιά τήν ἐλευθερία, τήν γῆ πού πολιορκήθηκε, ἀλλά δέν ὑπέκυψε, τήν γῆ πού ἔδειξε στήν Εὐρώπη καί στόν κόσμο ὅτι ἡ Ἐλλάδα πέθανε, κι ὅμως ἀναστήθηκε. Πατῶ τήν γῆ τοῦ Αγρινίου, τήν γῆ πού μέ φέρνει πίσω στήν πρό Χριστοῦ ἱστορία τῶν Ἑλλήνων, πού μοῦ δείχνει ὅτι γλῶσσα, ἱστορία, πολιτισμός, γενναιότητα, δημιουργία, οἰκογένεια, ἡρωισμός ταξιδεύουν στους αἰῶνες. Τήν γῆ τοῦ νεομάρτυρα ἁγίου Ἰωάννη, πού ἔδειξε ὅτι ἡ πίστη κρατᾶ τήν ἐθνική συνείδηση ζωντανή. Τήν γῆ πού πότισαν μέ τόν ἱδρῶτα, τίς μνῆμες, τόν πόνο οἱ πρόσφυγες τῆς Μικρασίας, ὅταν συνάντησαν τούς ντόπιους, μέ τούς ὁποίους ὄχι μόνο συγκατοίκησαν, ἀλλά καί πάλεψαν γιά ἕναν τόπο συνολικά φιλοπρόοδο, δημιουργικό, καλλιεργημένο. Τήν γῆ τῆς Ἀμφιλοχίας καί τῆς Βόνιτσας, ὅπου ἀνταμώνουν Ἀνατολή καί Δύση, Τουρκοκρατία καί Βενετοκρατία, θάλασσα καί στεριά, πανδοχεῖα καί πλοῖα, ὡς τόποι συναντήσεως τῶν ἀνθρώπων, ἀλλά καί ἀδούλωτου φρονήματος, τόποι Ἑλληνικοί! Τήν γῆ τοῦ Θέρμου καί τοῦ Μεγάλου Δένδρου, ἀπό ὅπου ὁ Πατροκοσμᾶς καί ὁ ἄλλος μεγάλος Αἰτωλός, ὁ Εὐγένιος, ξεκίνησαν, ἱδρύοντας σχολεῖα, γιά νά βροντοφωνάξουν ὅτι μέσα ἀπό τήν παιδεία παίρνουμε ταυτότητα μέ μία φράση πού δίνει νόημα ἀκόμη καί στό σήμερα: “Ψυχή καί Χριστός μᾶς χρειάζεται”. Τήν γῆ τοῦ Αἱτωλικοῦ, μέ τό ἐκπάγλου ὀμορφιᾶς φυσικό περιβάλλον, τήν ποικιλία τῆς χλωρίδας καί τῆς πανίδας, ὅπου οἱ ἁλιεῖς τροφοδότησαν καί τροφοδοτοῦν μέ τά ἔργα τῶν χειρῶν τους τόν κόσμο καί νοστιμίζουν τήν ζωή μας. Τήν θάλασσα, τίς λίμνες καί τά βουνά, ὅπου σπουδάζουμε τό “ὡς ἐμεγαλύνθη τά ἔργα σου Κύριε, πάντα ἐν σοφίᾳ ἐποίησας”. Τήν γῆ τῶν ποιητῶν, τῶν ζωγράφων, τῶν καλλιτεχνῶν, ἐκείνων πού ξεχώρισαν μέ τά χαρίσματά τους, ὅπως καί τῶν ἁπλῶν καί ταπεινῶν, τούς ὁποίους κλήθηκα ὄχι μόνο νά ποιμάνω καί νά διακονήσω, ἀλλά καί νά γίνω ἕνας ἀπό αὐτούς. Εἶναι ἤδη οἱ ἄνθρωποί μου, ἡ πνευματική μου οἰκογένεια, οἱ συνοδοιπόροι στον ἀγῶνα τῆς ἀπό κοινοῦ ζωῆς μας. Σ᾽αὐτή τή γῆ θά ζήσω ὅσο ὁ Θεός μοῦ ἐπιτρέψει. Ἀπό αὐτή τή γῆ θά ἤθελα νά ξεκινήσω τήν πορεία μου στον οὐρανό, ἀπό αὐτήν νά ἀναστηθεῖ τό σῶμα μου εἰς ζωήν αἰώνιον.
Αὐτή τήν γῆ ἐποίμαναν πρό ἐμοῦ ἐπίσκοποι ἀγωνιστές. Ὁ Μητροπολίτης Πορφύριος πού πάλεψε στον ἀγῶνα τοῦ 1821 νά μείνει τό Μεσολόγγι ἐλεύθερο καί ἐποίμανε τήν περιοχή καί μετά τήν ἀνεξαρτησία. Ὁ συνεργάτης του ἐπίσκοπος Ρωγῶν καί ΚοζύληςἸωσήφ, ὁ ὁποῖος πρωταγωνίστησε στήν δεύτερη πολιορκία. Ἦταν αυτός πού κοινώνησε τούς ἀγωνιστές τῶν ἀχράντων μυστηρίων πρίν τήν Ἔξοδο. Αὐτός πού θυσιάστηκε μαζί μέ τίς γυναῖκες καί τά παιδιά, γιά νά μήν πέσουν στά χέρια τοῦ Ἰμπραήμ, μη ἐγκαταλείποντας τόν λαό του. Ἀλλά καί οἱ τελευταῖοι προκάτοχοί μου ἀφιέρωσαν ὅλο τους τό εἶναι γιά τόν λαό μας. Ὁ Ἰερόθεος Παρασκευόπουλος πάλεψε στήν κατοχή νά ἀντέξουν οἱ ἄνθρωποι τήν πεῖνα καί τίς κακουχίες. Ὁ Θεόκλητος Ἀβραντινῆς ὑπῆρξε ὁ ἐμπνευστής καί πρωταγωνιστής τοῦ νά χτιστοῦν στις ἐνορίες νέοι ναοί, μέ κάλλος καί λειτουργικότητα, ὥστε νά ὑμνεῖται ὁ Θεός. Ὁ πολύκλαυστος Κοσμᾶς Παπαχρήστου, ὁ σεβάσμιος γέροντας, καθώς ὑπῆρξε πνευματικός καθοδηγητής καί ἐξομολόγος πολλῶν ἀνθρώπων, ἔδειξε ὅτι ἡ ἀγάπη εἶναι ἔργα, ὅτι “ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ οὐ δέδεται”14, ὅτι ἀποστολή τοῦ ἐπισκόπου εἶναι νά μιλᾶ καί νά δείχνει τόν Θεό. Τούς εὐγνωμονῶ, τούς μνημονεύω στήν προσκομιδή καί παρακαλῶ νά ἀγωνιστοῦμε τόν καλόν ἀγῶνα, τιμῶντας καί αὐτούς στήν πράξη.
Ἁπλώνω τά χέρια μου καί προσκαλῶ σήμερα τούς πάντες σέ μία πνευματική συστράτευση. Τούς ἀδελφούς μου συμπρεσβυτέρους, τόν Ἱερό μας Κλῆρο. Εἴμαστε οἰκογένεια ὄχι ἀναμάρτητων ἀλλά ἀγωνιζομένων ἀνθρώπων, πού ἡ Ἐκκλησία μᾶς ἐξέλεξε γιά νά ἐπανευαγγελίσουμε τόν λαό μας, ὅπως λέει χαρακτηριστικά ὁ Μακαριώτατος Ἀρχιεπίσκοπός μας. Ὁ καθένας ἔχει τά χαρίσματά του. Δέν μπορεῖ καί δέν χρειάζεται νά εἴμαστε ὅμοιοι. Εἶναι χρέος μας ὅμως νά πορευόμαστε ἑνωμένοι. Ὁ καθένας νά διδάσκεται ἀπό τόν ἄλλο. Ἡ Ἐκκλησία, ὅπως καί ἡ κοινωνία ἔχει ἀνάγκη καί ἀπό τόν δυναμισμό καί ἀπό τήν ταπεινή σιωπή. Καί ἀπό τήν ἀλλαγή τῆς καρδιᾶς καί ἀπό τόν σεβασμό στα ὅρια. Καί ἀπό τήν πρωτοπορία στίς μεθόδους καί ἀπό τήν παραδοσιακότητα στό περιεχόμενο. Ἡ ἑνότητά μας φαίνεται ἀπό τό γεγονός ὅτι μετέχουμε ὅλοι στό κοινό ποτήριο, στήν λειτουργική καί εὐχαριστιακή σύναξη ὑπό τόν ἐπίσκοπο. Καί ὁ ἐπίσκοπος ἐκτιμᾶ τήν ἀγωνιστικότητά σας. Θά εἶναι πατέρας, ἀδελφός καί στήριγμά σας. Χαιρετίζει τίς οἰκογένειές σας, τίς καλές σας πρεσβυτέρες καί τά παιδιά σας. Καί εἶναι στις ἄμεσες προτεραιότητές του ἡ στήριξη μέ κάθε τρόπο τῆς ζωῆς καί τοῦ ἀγῶνα σας!
Ζοῦμε σέ μία ἐποχή στήν ὁποία καλούμαστε νά ἀναγνωρίσουμε τήν πορεία τῶν καιρῶν. Χρειαζόμαστε ἐπιμόρφωση. Καί ἡ Μητρόπολη μας θά ἐργαστεῖ στόν τομέα αὐτό. Σέ συνεργασία μέ τό Ἵδρυμα Ποιμαντικῆς Ἐπιμορφώσεως τῆς Ἱερᾶς Ἀρχιεπισκοπῆς Ἀθηνῶν, ἀλλά καί μέ γνώμονα τίς δικές μας ἀνάγκες καί ἰδιαιτερότητες, θά καταρτίσουμε προγράμματα, ὥστε νά βοηθηθοῦμε στήν ποιμαντική μας διακονία. Σέ κάποια ἀπό αὐτά τά προγράμματα θά ζητήσουμε νά ἐνταχθοῦν καί οἱ λαϊκοί ἀδελφοί καί συνεργάτες μας. Ἐκτιμοῦμε τήν διακονία τοῦ λόγου καί τῆς κατηχήσεως, τήν ὁποία συνέδραμαν καί συνδράμουν οἱ Ἐκκλησιαστικές Ὀργανώσεις καί τά Ἐκκλησιαστικά Σωματεῖα στήν Μητρόπολή μας. Ἔχουν προσφέρει καί θέλουμε νά συνεχίσουν νά προσφέρουν, μέ τήν εὐλογία τοῦ ἐπισκόπου τους, πολλά στήν χριστιανική μαρτυρία. Οὐδείς περισσεύει. Τό ἴδιο θά θέλαμε νά πράξουν καί οἱ θεολόγοι τῆς δευτεροβάθμιας ἐκπαιδεύσεως, ἀλλά καί ὅσοι καί ὅσες σπούδασαν τήν ἱερά ἐπιστήμη. Τούς χρειαζόμαστε καί τούς θέλουμε κοντά μας. Θά τούς συναντήσουμε καί θά περιμένουμε καί ἀπό αὐτούς νά διακονήσουν τό γεώργιον τοῦ Κυρίου.
Γνωρίζουμε ὅλοι ὅτι στήν ἐποχή μας ἡ ἱερωσύνη δέν ἐξασφαλίζει ἐπαγγελματική κατοχύρωση. Γι᾽ αὐτό καί εἴμαστε ἕτοιμοι νά δεχθοῦμε ἐθελοντές κληρικούς. Ἄνθρωποι πού ἐργάζονται μέ ἀξιοπρέπεια καί δημιουργικότητα, πού νιώθουν ὅμως ὅτι μποροῦν νά ἀφιερώσουν μέρος ἀπό τόν χρόνο τους στήν Ἐκκλησία, γιά νά διακονήσουν τόν ἐλάχιστο ἀδελφό, θέλουμε νά μη φοβηθοῦν. Ἄν ἡ καρδιά τους αἰσθάνεται τήν κλήση τοῦ Θεοῦ, νά ποῦνε τό “ναί”. Καί ὁ ἐπίσκοπος θά συγκατανεύσει. Προς αὐτή τήν κατεύθυνση ὁ ἐπίσκοποςθά καθιερώσει ἤ θά ἐνισχύσει, ὅπου ἤδη λειτουργεῖ, τόν θεσμό τῶν ἀναγνωστῶν. Θέλουμε νέα παιδιά, μέ ζῆλο καί ἀγάπη γιά τήν Ἐκκλησία, νά τήν διακονοῦν μέ εὐλογία, καθοδήγηση καί ἐπιμόρφωση. Νά ἔχουν ἐπίγνωση τοῦ Ἁγίου Βήματος καί τῆς ἱερότητός του. Τί σημαίνει νά διακονοῦν τόν ἐπίσκοπο καί τόν ἱερέα στήν θεία λειτουργία. Νά κατανύσσονται, ἀλλά καί νά ἐμπνέονται. Αὐτή τήν ἐπίγνωση θά πρέπει πιό συστηματικά νά τήν σπουδάσουν καί νά τήν βιώσουν καί οἱ ἱερόπαιδες γενικότερα, τά παιδιά ἐκεῖνα πού διακονοῦν στό ἱερό καί πού κάποια ἀπό αὐτά θά ἀποτελέσουν τό ἱερατικό μέλλον τῆς Ἐκκλησίας.
Τό ἔργο τῆς νεότητος γενικότερα εἶναι ἔργο πρωταρχικῆς σημασίας. Γνωρίζω, καί ἀπό τήν μέχρι τώρα ποιμαντική μου ἐμπειρία, ὅτι αὐτός ὁ τομέας εἶναι ὁ πιό δύσκολος στούς καιρούς μας. Πολλοί οἱ πειρασμοί πού ἀπομακρύνουν τήν νεολαία ἀπό τήν κατήχηση καί ἀπό τήν μετοχή στην λειτουργική ζωή. Δέν ὠφελεῖ ὅμως νά μεμψιμοιροῦμε. Ὀφείλουμε νά ζωστοῦμε τό λέντιον καί νά παλέψουμε. Μέ τήν λειτουργία πιό σύγχρονων καί περισσότερων πνευματικῶν κέντρων. Μέ τήν ἀνάληψη πρωτοβουλιῶν ὥστε ἡ κατήχηση νά γίνεται μία συναρπαστική περιπέτεια. Μέ τήν αἴσθηση ὅτι ἡ Ἐκκλησία βγαίνει ἀπό τούς τέσσερις τοίχους τοῦ ναοῦ καί θέλει νά συναντήσει τά παιδιά καί τούς νέους στό σχολεῖο, στό πανεπιστήμιο, στον ἀθλητισμό, μέ πρωτοβουλίες ἐθελοντισμοῦ, μέ ἀνανέωση τοῦ κατηχητικοῦ ὑλικοῦ, μέ τήν αὔξηση τῶν κατασκηνωτικῶν περιόδων, μέ ἕναν γόνιμο διάλογο πού δέν θά ἀποκλείει ἀκόμη καί τό Διαδίκτυο, ἀρκεῖ νά στηρίζεται στήν αὐθεντικότητα τῆς πνευματικῆς μας παραδόσεως καί νά ἀποσκοπεῖ στήν ἀγάπη καί τήν σωτηρία.
Μαζί ὅμως μέ τήν κατήχηση, προτεραιότητά μας θά εἶναι ἡ στήριξη τῆςοἰκογένειας. Θέλω νά χαιρετίσω ἰδιαιτέρως τίς πολύτεκνες καί τρίτεκνες οἰκογένειες τοῦ τόπου μας. Σέ μία ἐποχή στήν ὁποία τό δημογραφικό πρόβλημα εἶναι τό μεῖζον τοῦ Ἑλληνισμοῦ, ἡ οἰκογένεια καθαυτή καί πολύ περισσότερο ἡ οἰκογένεια πού πρεσβεύει τίς χριστιανικές ἀρχές καί τίς μεταδίδει στά παιδιά της, ἀποτελεῖ τό μέλλον τῆς πατρίδας μας. Παρά τίς δυσκολίες πού ἡ πανδημία ἐπέφερε, ἔχει μεγάλη ἀξία νά λειτουργήσουν καί πάλι σχολές γονέων, σέ ὅλες τίς ἕδρες τῶν δήμων τῆς Μητροπόλεώς μας. Νά στελεχωθοῦν οἱ ὑπηρεσίες τῆς τοπικῆς μας Ἐκκλησίας μέ εἰδικούς, πού θά πιστεύουν στόν Θεό καί θά μποροῦν νά βοηθήσουν τίς οἰκογένειες καί ψυχικά καί ὑλικά. Νά ἐπιμορφωθοῦν καλύτερα οἱ πνευματικοί σέ ζητήματα συμβουλευτικῆς γάμου καί οἰκογένειας. Καί ὁ ἐπίσκοπος θά ἀναλάβει νά συναντᾶ τά νέα ζευγάρια πρίν προσέλθουν στόν ναό γιά νά εὐλογηθεῖ τό μυστήριο τοῦ γάμου τους.
Το φιλανθρωπικό ἔργο δέν μπορεῖ παρά να εἶναι προτεραιότητα στήν ἐποχή μας. Ὅσο κι ἄν τό θέλουμε, ἡ Ἐκκλησία δέν μπορεῖ νά καλύψει ὅλες τίς ἀνάγκες. Δέν διανοοῦμαι ὅμως ὅτι μποροῦμε νά ἀδιαφορήσουμε γιά συνανθρώπους μας πού πεινοῦν καί δέν καλύπτουν τήν ἀνάγκη τῆς ἐπιβίωσης μέ ἀξιοπρέπεια, πόσο μᾶλλον οἰκογένειες. Προς τόν δρόμο αὐτό θά ἀναλάβουμε πρωτοβουλίες, ὅπως ἐπίσης καί γιά τήν στήριξη τῶν μοναχικῶν καί τῶν ἡλικιωμένων, οἱ ὁποῖοι δικαιοῦνται νά μην αἰσθάνονται τό “Κύριε, ἄνθρωπον οὐκ ἔχω”. Κάθε ἐνορία χρειάζεται νά ἔχει ἔστω μία φιλανθρωπική δράση. Καί ἀπευθύνουμε ἔκκληση καί πρόσκληση πρόςὅλους τούς φορεῖς, μέ τούς ὁποίους συνδιακονοῦμε τόν ἄνθρωπο, νά συμπορευτοῦμε! Ἡ Ἐκκλησία ἔχει ἕνα μοναδικό χαρακτηριστικό: μπορεῖτε νά τήνἐμπιστευθεῖτε! Καί θέλουμε νά εἴμαστε μαζί στόνἀγῶνα γιά τόν πλησίον!
Ἡ Ἐκκλησία στούς καιρούς μας χρειάζεται νά ἀναδείξει τήν πνευματική καί πολιτιστική της κληρονομιά. Θεωροῦμε σημαντικό νά καταγραφοῦν καί νά ἀναδειχθοῦν ἀξιόλογοι πολιτιστικοί θησαυροί, μέ ἀπώτερο σκοπό νά δημιουργηθεῖ ἕνας χῶρος, ὅπου διά ζώσης, ἀλλά καί διαδικτυακά, ὁ ἐπισκέπτης θά μπορεῖ νά θαυμάσει τέτοιους θησαυρούς, τήν ἱστορία τῆς Μητροπόλεως καί τοῦ τόπου μας, νά πληροφορηθεῖ γιά πρόσωπα πού ξεχώρισαν, πού ἀγωνίστηκαν, πού ἄφησαν ἱστορία καί κατά ἄνθρωπον καί κατά Θεόν. Μποροῦμε νά καταδείξουμε τά πρόσωπα τῶν Ἁγίων τοῦ τόπου μας καί νά τά καταστήσουμε προσιτά στήν νέα γενιά. Εἶναι χρέος μας νά διαλεχθοῦμε μέ τόν κόσμο, χωρίς φόβο, ὄχι ὅμως γιά νά συσχηματισθοῦμε, ἀλλά γιά νά καταστήσουμε γνωστή τήν ἐμπειρία τῆς Ἐκκλησίας, σέ ἕνα συνεχές “ἔρχου καί ἴδε”.
Αὐτές οἱ ποιμαντικές στοχεύσεις δέν θά μπορέσουν νά ὑλοποιηθοῦν χωρίς στήν συστράτευση τῶν λαϊκῶν μελῶν τῆς Ἐκκλησίας. Ἡ Ἐκκλησία εἶναι κλῆρος καί λαός. Γνωρίζω ὅτι ὑπάρχουν πολλοί ἐθελοντές, οἱ ὁποῖοι βοηθοῦν ἰδιαιτέρως στό φιλανθρωπικό καί τό κατηχητικό ἔργο. Τούς χαιρετίζω καί ἀπευθύνω ἕνα μεγάλο εὐχαριστῶ ἀπό καρδιᾶς γιά ὅσα ἔχουν προσφέρει. Ἐπαναδιατυπώνω σήμερα τήν πρόσκληση νά συνεχίσουν νά προσφέρουν, νά κάνουν πράξη τό κάλεσμα τοῦ Χριστοῦ νά δοῦνε τόν Ἴδιο στό πρόσωπο τοῦ ἐλάχιστου ἀδελφοῦ μας. Εὐχαριστῶ τούς ἐκκλησιαστικούς ἐπιτρόπους καί τίς κυρίες τῶνἐνοριακῶν φιλοπτώχων ταμείων γιά τήν μέχρι σήμερα διακονία τους. Τούς κατηχητές καί τίς κατηχήτριες. Τούς κυκλάρχες καί τίς κυκλάρχισσες. Τήν ἐκπαιδευτική κοινότητα, τούς δασκάλους καί τούς καθηγητές πού κρατοῦνε τά σχολεῖα ἀνοιχτά στήν Ἐκκλησία. Τούς ἐπιστήμονες, οἱ ὁποῖοι στηρίζουν τό ἔργο τῆς Ἐκκλησίας καί ἀφιερώνουν χρόνο καί διάθεση. Τήν διακονία στηρίξεως γυναικῶν “ΠΑΝΑΓΙΑ Η ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ”. Τούς ἐθελοντές τοῦ Κοινωνικοῦ Φροντιστηρίου. Νά συνεχίσουμε, παρακαλῶ, τόν ἀγῶνα καί νά προστεθοῦν καί ἄλλοι σ᾽ αὐτόν, ἰδίως νεώτεροι!
Ἄφησα στό τέλος τήν ἀναφορά μου στά μοναστήρια τῆς Μητροπόλέως μας. Κι αὐτό διότι εἶναι μεγάλη ἡ σημασία τους τόσο στήν ζωή τῆς Ἐκκλησίας γενικά, ὅσο καί στήν ποιμαντορία ἑνός ἐπισκόπου. Τά μοναστήρια εἶναι ὁ ἕνας ἀπό τούς δύο πνεύμονες στήν ζωή τῆς πίστεως. Ὁ ἄλλος εἶναι οἱ ἐνορίες. Ὅταν τά μοναστήρια ἀναπνέουν Χριστό, ἀσκητικότητα, ὀρθόδοξη πνευματικότητα, προσευχή, ἀγάπη γιά τόν Θεό καί τόν πλησίον, γίνονται τό καύχημα τοῦ ἐπισκόπου καί τό στήριγμα τῶν πιστῶν. Καί εἶμαι βέβαιος ὅτι αὐτό ἦταν, εἶναι καί θά εἶναι τά μοναστήρια τοῦ τόπου μας, ἀνδρικά καί γυναικεῖα. Ὁ ἐπίσκοπος, λοιπόν, θά εἶναι προστάτης τοῦ μοναχικοῦ βίου. Δέν ἔχουν νόημα οἱ παρεμβάσεις στήν ζωή τῶνμοναχῶν. Μόνο ἡ πατρική προσευχή, ἡ διακριτική ἀγάπη, τό μοίρασμα τῆς χαρᾶς πού οἱ ἱερές ἀκολουθίες προσφέρουν, ἡ βεβαιότητα ὅτι τά μοναστήρια ἀγρυπνοῦν μέ τήν προσευχή γιά νά στηρίξουν τόν ἀγῶνα τοῦ ἐπισκόπου καί τῶν πατέρων στις ἐνορίες. Ὁ μοναχισμός ἀνθίζει στήν ἐλευθερία καί στήν ἀγάπη. Ὁ μοναχισμός πρέπει νά εἶναι συντηρητικός, γιά νά δείχνει σέ ὅλους τά ὅρια. Πρέπει νά εἶναι ὅμως καί ἀγαπητικός, γιά νά δείχνει τήν κορυφή, νά δείχνει τόν Χριστό. Καί ὅλα αὐτά ἐξασφαλίζονται μέσα ἀπό τήν κατεξοχήν μοναχική ἀρετή, τήν ὑπακοή στον ἐπίσκοπο καί στήν Ἐκκλησία.
Ἐπιθυμῶ νά εὐχαριστήσω ὁλοκαρδίως τόν Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Ναυπάκτου καίἉγίου Βλασίου κ. Ἰερόθεο, γιά τήν σχεδόν ἐντεκάμηνη τοποτηρητεία καί ποιμαντορία τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεώς μας, τήν ὁποία ἔφερε εἰς αἴσιον πέρας μέ πατρική ἀγάπη, ἄοκνη παρουσία καί πολύ κόπο. Τοῦ εἶμαι εὐγνώμων καί τόν παρακαλῶ νά προσεύχεται γιά μένα. Εὐχαριστῶ ἀκόμη τούς Ἁγίους Ἀρχιερεῖς πού συμμετέχουν σήμερα στήν χαρά τῆς τοπικῆς Ἐκκλησίας. Τούς ἀξιότιμους ἄρχοντες τῆς περιφέρειας καί τοῦ νομοῦ. Τούς προλαλήσαντας, οἱ ὁποῖοι μέ συνεκίνησαν γιά τά αἰσθήματα καί τήν διάθεσή τους να συμπορευτοῦμε. Τούς ἱερεῖς, τόσο τοῦ τόπου μας, ὅσο και ἐκείνους πού ἦρθαν ἀπό ἄλλα μέρη, ἰδιαιτέρως ἀπό τόν τόπο τῆς μέχρι πρίν τήν ἐκλογή διακονίας μου. Τούς ἐπισκέπτες ἀπό τήν Μητρόπολη Δημητριάδος, τούς ὁποίους πάντοτε θά κρατῶ στήν καρδιά μου καί θά γνωρίζουν ὅτι ἔχουν ἀνοιχτές τίς θύρες τῆς φιλοξενίας καί τῆς ἀγάπης. Κυρίως ὅμως τόν εὐγενῆ λαό τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεώς μας γιά τήν παρουσία του στό νέο αὐτό ξεκίνημα.
Ἐπικαλοῦμαι ταπεινά τίς πρεσβεῖες τοῦ προστάτου τοῦ Μεσολογγίου Ἁγίου Σπυρίδωνος, καθώς καί τοῦἉγίου Χριστοφόρου, προστάτου τοῦ Ἀγρινίου, ὅπως ἐπίσης καί ὅλων τῶν Ἁγίων τοῦ τόπου μας, ἰδιαιτέρως τοῦ Ἁγίου Κοσμᾶ τοῦ Αἰτωλοῦ, τοῦ Ἁγίου νεομάρτυρος Ἰωάννου τοῦ ἐν Βραχωρίῳ μαρτυρήσαντος, τοῦ Ἁγίου Εὐγενίου τοῦ Αἰτωλοῦ, τοῦ Ἁγίου Βλασίου τοῦ ἐν Σκλαβαίνοις, τῶνἉγίωνΘεοδωρου, Λάμπρου και Ἀνωνύμου, τῶν ἐν Βραχωρίῳ, τοῦ Ὁσίου Βαρβάρου τοῦ Πενταπολίτου, καί τοῦ Ἁγίου Καλλινίκου, Μητροπολίτου Ἐδέσσης, Πέλλης και Ἀλμωπίας.
Ζητῶ ἀπό ὅλους ἐσᾶς νά προσεύχεσθε νά εἶμαι ἐνώπιον Θεοῦ καί ἀνθρώπων πατέρας, ὁ ὁποῖος “τίθησι τήν ψυχήν του ὑπέρ τῶν προβάτων”, φίλος, ἀδελφός, ἀλλά καί ἐκεῖνος πού θά θέτει τά ὅρια τῆς ἀληθείας. Νά μέ συνέχουν μέχρι τό τέλος τῆς ζωῆς μου οἱ λόγοι τοῦ ἀποστόλου Παύλου στόν μαθητή του καί ἐπίσκοπο Ἐφέσου Τιμόθεο: “Κι ὁ ἐπίσκοπος ὡς δοῦλος τοῦ Κυρίου δέν πρέπει νά φιλονικεῖ, ἀλλά νά εἶναι ἤπιος ἀπέναντι σέ ὅλους, πρόθυμος νά διδάξει, ἀνεκτικός. Πρέπει νά παιδαγωγεῖ μέ πραότητα τούς ἀντιθέτους, γιά νά τούς δώσει κάποτε ὁ Θεός μετάνοια νά καταλάβουν τήν ἀλήθεια καί νά συνέλθουν ξεφεύγοντας ἀπό τήν παγίδα τοῦ διαβόλου”. Καί ἄς εἶναι ἡ συνοδοιπορία μας, Ἐπισκόπου, κλήρου καί λαοῦ, στήν Ἐκκλησία κατά τόν λόγο τοῦΨαλμωδοῦ: “Μνήσθητι ἡμῶν, Κύριε, ἐν τῇ εὐδοκίᾳ τοῦ λαοῦ σου, ἐπίσκεψαι ἡμᾶς ἐν τῷ σωτηρίῳ σου τοῦ ἰδεῖν ἐν τῇ χρηστότητι τῶν ἐκλεκτῶν σου, τοῦ εὐφρανθῆναι ἐν τῇ εὐφροσύνῃ τοῦ ἔθνους σου, τοῦ ἐπαινεῖσθαι μετὰ τῆς κληρονομίας σου”19. “Θυμήσου μας κι ἐμᾶς, Κύριε, μέσα στήν εὔνοια πού δείχνεις στόν λαό σου· ἔλα σέ βοήθειά μας μέ τήν σωτηριώδη δύναμή σου. Γιά ν’ ἀπολαύσουμε τήν εὐτυχία τῶν ἐκλεκτῶν σου, νά χαιρόμαστε μέ τή χαρά τοῦ ἔθνους σου, νά συμμεριζόμαστε τήν καύχηση ἐκείνων πού σοῦ ἀνήκουν”.
ΑΜΗΝ!
Σχετικά Άρθρα
Ο Πανσερραϊκός ανακοίνωσε Γκάμπριελ Πιρές!
Χ. Μπονάνος: «Υγεία, Αγάπη και Ειρήνη»
Ν. Φαρμάκης: «Ειρήνη και προκοπή»