Ο Δ. Ναυπακτίας τιμά την Επέτειο των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση

Ο Δήμος Ναυπακτίας τιμά την Επέτειο των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση

  • Ο Δήμος Ναυπακτίας, στο πλαίσιο της Επετείου των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση της 25ης Μαρτίου 1821, ξεκινά σήμερα τη δημοσίευση σειράς άρθρων και κειμένων προσωπικοτήτων που συνδέονται ή έλκουν την καταγωγή τους από την Ναυπακτία και ανταποκρίθηκαν στην προσωπική πρόσκληση που τους απηύθυνε ο Δήμαρχος κ.Βασίλης Γκίζας

Ιστορικά γεγονότα που αναδεικνύουν σημαντικές πτυχές της πορείας του Έθνους και της Ναυπακτίας, αλλά και ενδιαφέρουσες αναλύσεις που κεντρίζουν το ενδιαφέρον και αφήνουν το στίγμα τους στη δημόσια συζήτηση.

Τα άρθρα είναι διαθέσιμα στην επίσημη ιστοσελίδα του Δήμου Ναυπακτίας www.nafpaktos.gr

Ο Παλαιών Πατρών Γερμανός ευλογεί τη σημαία της Επανάστασης – Πίνακας του Θεόδωρου Βρυζάκη: Φιλοτεχνήθηκε το 1865 και σήμερα εκτίθεται στην Εθνική Πινακοθήκη αποτελώντας μέρος της μόνιμης συλλογής της

 

κκλησία καί πανάσταση το 1821

το Μητροπολίτου Ναυπάκτου καί γίου Βλασίου εροθέου

 

πανάσταση το 1821 ταν να μεγαλειδες γεγονός, πού διαφέρει σαφέστατα πό λλες παναστάσεις, θά μπορούσαμε νά τήν χαρακτηρίσουμε ς «γία πανάσταση», διότι τά ράματα τν γωνιστν, Κληρικν καί λοιπν, διέφεραν πό τά ράματα λλων παναστατν καί πηρεάστηκαν πό τήν τμόσφαιρα τς κκλησίας. 

Θεόδωρος Κολοκοτρώνης, γιά παράδειγμα, στά πομνημονεύματά του γράφει τι τήν πρώτη μέρα τς παναστάσεως στίς 23 Μαρτίου στήν Καλαμάτα «λοι μέ τάς εκόνας καναν δέησι καί εχαριστήσεις, –Μο ρχετο τότε νά κλαύσω… πό τήν προθυμίαν ‘πο βλεπα.–  ερες καναν δέησι. Ες τόν ποταμόν τς Καλαμάτας νασπασθήκαμε καί κινήσαμε». τσι, πανάσταση ρχισε στήν Καλαμάτα μέ προσευχή σάν λιτανεία, καί πειτα στήν Μονή τς γίας Λαύρας πίσκοπος Παλαιν Πατρν Γερμανός κήρυξε τήν πανάσταση.

Κατ’ ρχάς πρέπει νά γίνη κατανοητό τι ο λληνες δέν γωνίσθηκαν γιά τήν τομική τους λευθερία, γιατί σο ταν κάτω πό τήν δυναστεία τν Τούρκων μποροσαν, άν λλαξοπιστοσαν, νά ποκτήσουν ατήν τήν τομική λευθερία, ς μιά πιβίωση καί ς πόκτηση πλούτου καί ξιωμάτων. πιδίωκαν τήν λευθερία λου το ρωμαίϊκου βίου, κρατώντας τίς παραδόσεις το Γένους, πως δείχνουν ο Νεομάρτυρες –σημαντικό εναι τό βιβλίο το π. Γεωργίου Μεταλληνο «Τουρκοκρατία»– λλά καί τήν θνική λευθερία, πως φαίνεται στούς λόγους τν γωνιστν.

πειτα, Τουρκοκρατία δέν ταν μόνη δουλεία στήν ποία πεσαν ο Ρωμηοί, φο προηγήθηκαν καί λλες δουλεες, πως Φραγκοκρατία καί νετοκρατία. πότε, δουλεία τν Ρωμην δέν κράτησε μόνον τετρακόσια χρόνια, λλά πολύ περισσότερα, τοι πεντακόσια χρόνια καί σέ μερικές περιοχές καί ξακόσια χρόνια, δηλαδή πό τήν 12 πριλίου 1204, πού εναι κύρια κατάλυση τς Χριστιανικς Ρωμαϊκς Ατοκρατορίας-Βυζαντίου. Σημαντικά εναι τά βιβλία το Γιώργου Καραμπελι μέ τίτλο «Τό 1204 καί διαμόρφωση το νεωτέρου λληνισμο», καί «1204-1922, διαμόρφωση το νεωτέρου λληνισμο  (Δεύτερος Τόμος)». λλωστε, ο θωμανοί δέν κυρίευσαν πολλές περιοχές, καί τήν δική μας περιοχή, πό τούς Ρωμηούς, λλά πό τούς νετούς.

Σέ λο ατό τό διάστημα τς ξενικς δουλείας κκλησία μέ λη τήν παράδοσή της,  κράτησε τό Γένος μας σέ κατάσταση σωτερικς λευθερίας. Ατό χει δικαιωθ στορικά. λλοι λαοί, πως ο ρθόδοξοι Ρωμαοι στήν ταλία, ταν χασαν τήν ρθόδοξη πίστη, συγχρόνως χασαν καί τήν λληνική παράδοση (γλσσα, θη, θιμα) πού πρχαν πό τόν 4ο καί 5ο αώνα π.Χ., ταν στίς περιοχές ατές πού χαρακτηρίζονταν Μεγάλη λλάδα, δίδασκαν μεγάλοι λληνες φιλόσοφοι καί ο κάτοικοι μιλοσαν καί σκέπτονταν λληνικά. Στήν περιοχή μας, μως, διατηρήθηκε λληνική γλώσσα καί παράδοση, πειδή κκλησία κρατοσε ναμμένο τό φς τς ρθοδόξου πίστεως καί ατό κανε τούς Ρωμηούς-ρθοδόξους νά μή λλαξοπιστήσουν, δηλαδή νά μή τουρκέψουν καί νά μή φραγκέψουν.

Πολλές φορές σκέπτομαι τήν δεινή κατάσταση στήν ποία βρέθηκαν ο Πατριάρχες καί ο ρχιερες σέ λη τήν διάρκεια τς Τουρκοκρατίας, λλά εδικότερα τήν περίοδο πρό καί κατά τήν πανάσταση το 1821.

Πέτρος Γεωργαντζς σέ μιά πρωτότυπη μελέτη του μέ τίτλο « κκλησία κατά τό 1821» δημοσιεύει τόν νέκδοτο κώδικα λληλογραφίας το Μητροπολίτου ρακλείας καί Θράκης γνατίου Σταραβέλου τς περιόδου 1821-1830. Πρόκειται γιά σημαντικές πιστολές στίς ποες φαίνεται λη τραγική κατάσταση τν εραρχν τς ποχς κείνης.

Στό πρτο μέρος το βιβλίου ατο συγγραφεύς παρουσιάζει τήν τραγική διαφορά μεταξύ τν γάδων, πού ταν ο θωμανοί κατακτητές, ο ποοι εχαν μόνο δικαιώματα στήν ζωή, τήν τιμή καί τήν περιουσία τν ποδούλων, καί τν ραγιάδων, πού δούλευαν γιά νά πολαμβάνουν ο δυνάστες. Μέσα στήν προοπτική ατή περιγράφονται τά μεσα χρέη τν ραγιάδων πρός τό Τουρκικό δημόσιο, τοι τά «ραγιαλίδικα χρέη» καί τά «δια ρχιερατικά χρέη», πως καί τά «παρχιακά κκλησιαστικά χρέη» καί λλες ποχρεώσεις τν ρχιερέων πρός τό Τουρκικό δημόσιο, λλά καί τά «πεσχεσλίκα (δρα) τν ρχιερέων πρός τούς Κρατοντες». πίσης, καθορίζονταν καί κτακτες ναγκαστικές ποχρεώσεις τν ρχιερέων πρός τούς Τούρκους.

Ο φόροι πού πρεπε νά καταβάλουν Πατριάρχης καί ο Μητροπολίτες-ρχιερες στό Τουρκικό Δημόσιο ταν δυσβάστακτοι, γι’ ατό γίνονταν πολλές λλαξοπατριαρχίες, μεταθέσεις ρχιερέων, πολλοί ρχιερες πεφταν σέ κατάθλιψη παραιτοντο, φο δέν μποροσαν νά νταποκριθον στήν βαρύτατη φορολογία πού τούς πιβαλόταν.

Εναι χαρακτηριστικό τι τό 1818, τρία χρόνια πρίν τήν πανάσταση, τό χρέος το Πατριαρχείου στήν σουλτανική Κυβέρνηση νερχόταν σέ 4.000 πουγγιά, δηλαδή 2.000.000 δρχ. καί τν παρχιν σέ 12.000 πουγγιά, δηλαδή 7.000.000 δρχ. Καί ατό πιδεινώθηκε μέ τήν ναρξη τς παναστάσεως.

τσι, τό νά ταν κάποιος Πατριάρχης ρχιερεύς κατά τήν περίοδο τς Τουρκοκρατίας ταν πραγματικά μαρτύριο, πειδή φ’ νός μέν δέχονταν πιέσεις πό τούς κατακτητές, φ’ τέρου δέ πρεπε νά φροντίζουν τούς Χριστιανούς γιά νά παραμένουν πιστοί στίς παραδόσεις τους. Πολλοί ρχιερες παραιτονταν το θρόνου τους καί λλοι πεφταν σέ μελαγχολία, γιατί δέν μποροσαν νά νταποκριθον στά μεγάλα καί δυσβάστακτα οκονομικά βάρη.

διος συγγραφεύς (Πέτρος Γεωργαντζής) γραψε να καταπληκτικό βιβλίο μέ τίτλο «Ο ρχιερες καί τό εκοσιένα», στό ποο στερα πό διεξοδικές ρευνες στίς πηγές κατέληξε ποδεδειγμένα στό συμπέρασμα τι πό τούς 200 ρχιερες πού πρχαν τότε σέ λη τήν κταση το Πατριαρχείου ο 73, ποσοστό 36%, λαβαν νεργό μέρος στόν γώνα «πώνυμα καί διαμφισβήτητα», ο 43 ρχιερες, ποσοστό 21%, δοκιμάσθηκαν, φυλακίσθηκαν, ο 45 ρχιερες, ποσοστό 22%, «θυσιάστηκαν γιά τήν λευθερία, ετε πό βασανιστήρια καί θανατώσεις τν Τούρκων, ετε διά πολεμικς συρράξεως». Τό συνολικό ποσοστό ατν πού συμμετεχαν νεργς στόν γώνα, ν ξαιρεθον ο ρχιερες πού ταν σέ λλες περιοχές πού δέν γινε πανάσταση, νέρχεται στό 80%. 

Νά πενθυμίσω τήν περίπτωση το Μητροπολίτου Ναυπάκτου καί ρτης Πορφυρίου το Βιθυνο, ποος, σύμφωνα μέ κείμενο το Μπάμπη Χαραλαμπόπουλου, μετακινήθηκε δύο φορές πό τήν Ναύπακτο, πό τόν λ Πασ καί τόν σμαήλ, καί πέστρεψε μέ τήν ναρξη τς παναστάσεως, γωνίσθηκε γιά τήν λευθερία καί κοιμήθη τό 1838.

Πρίν λοκληρώσω ατό τό σύντομο κείμενο, στό ποο φαίνεται σέ γενικές καί συνοπτικές πισημάνσεις προσφορά τς κκλησίας πρό το γνα το 1821 καί μετά πό ατόν, θά θελα νά ναφερθ στό πολύ σημαντικό βιβλίο το Κώστα Σαρδελ μέ τίτλο « θάνατος τς Ατοκρατορίας». Σέ ατό τό βιβλίο φαίνεται λη « τραγωδία τς σκλαβωμένης ρωμηοσύνης», καθώς πίσης, τι, ν πανάσταση το 1821 ξεκίνησε ς οκουμενική, τελικά γινε λληνική καί τσι πλθε « θάνατος τς Ατοκρατορίας», φο τό νέο λληνικό Κράτος περιορίστηκε στόν Μωριά καί τήν Στερεά λλάδα, σύμφωνα λλωστε καί μέ τόν θνικισμό πού πηρέασε τόν 19ο αώνα τήν Ερώπη. 

ερά Μητρόπολη Ναυπάκτου καί γίου Βλασίου πρίν δύο χρόνια ρχισε νά προετοιμάζεται γιά τήν πέτειο τν 200 χρόνων πό τήν πανάσταση το 1821. τσι, διοργάνωσε μέχρι τώρα δύο πιστημονικά Συνέδρια καί καθ’ λο τό τος ατό χει προγραμματίσει πολλές κδηλώσεις γιά τήν νάδειξη τς προσφορς τς κκλησίας γενικς καί εδικς στήν παρχία μας καθ’ λη τήν διάρκεια τς Τουρκοκρατίας, κατά τήν πανάσταση καί μετά πό ατήν γιά τήν συγκρότηση το νέου λληνικο Κράτους.

Εχή μας εναι τό δένδρο τς λευθερίας πού ρδεύθηκε μέ μεγάλες θυσίες καί πολύ αμα νά παράγη καρπούς καί μες ο διάδοχοί τους νά ποδειχθομε ξιοι τς αματοβαμμένης λευθερίας.