Ομιλία Κωνσταντόπουλου στην επί της αρχής συζήτησης του ν/σ του Υπ. Αθλητισμού

Αναμόρφωση θεσμικού πλαισίου της Επιτροπής Επαγγελματικού Αθλητισμού, διατάξεις εναρμόνισης με ολιστική μελέτη FIFA-UEFA για το ποδόσφαιρο και την Ελληνική Ποδοσφαιρική Ομοσπονδία, αναδιάρθρωση επαγγελματικών κατηγοριών ποδοσφαίρου, λειτουργική ενίσχυση Εθνικού Οργανισμού Καταπολέμησης Ντόπινγκ, αναμόρφωση θεσμικού πλαισίου προπονητών αθλημάτων και λοιπές τροποποιήσεις της αθλητικής νομοθεσίας

Κύριε Πρόεδρε,
Κύριε Υπουργέ,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Έχουμε συζητήσει πολλές φορές σ’ αυτή την αίθουσα, με αφορμή άλλα αθλητικά νομοσχέδια, τις παθογένειες του χώρου του αθλητισμού, τις δυνατότητες και τις προοπτικές του.

Μάλιστα, αποδεκτό από όλους ότι η πανδημία, έπληξε ιδιαίτερα τον αθλητισμό και τα ερασιτεχνικά σωματεία.
Εκτιμώ λοιπόν, ότι αποτελεί κοινή πρόθεση όλων, η ουσιαστική στήριξη των σωματείων και των αθλητών.
Το ζήτημα είναι, ωστόσο, πώς αντιλαμβανόμαστε τη στήριξη αυτή, πώς την επιδιώκουμε, και φυσικά πώς εργαζόμαστε για να τη διασφαλίσουμε θεσμικά.

Αγαπητοί συνάδελφοι,

Το σημερινό νομοσχέδιο φέρνει σημαντικές αλλαγές, σε όλο το φάσμα του αθλητισμού και ιδιαίτερα του ποδοσφαίρου.
Κεντρικός πυρήνας, η εναρμόνιση με την ολιστική μελέτη της FIFA και της UEFA για το ελληνικό ποδόσφαιρο.
Αλλά και ρυθμίσεις για τα σωματεία, το ποδόσφαιρο, τους προπονητές.

Στο πρώτο μέρος του Νομοσχεδίου, περιλαμβάνονται διατάξεις για τη νέα δομή της Επιτροπής Επαγγελματικού Αθλητισμού. Να θυμίσω εδώ, ότι ο ν. 4603/2019, όριζε την Επιτροπή, ως Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου, εποπτευόμενο από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού. Σήμερα, με τις νέες διατάξεις, αποδίδεται λειτουργική ανεξαρτησία στην Επιτροπή.

Πλέον δεν υπόκειται σε εποπτεία ή έλεγχο νομιμότητας και σκοπιμότητας, από τη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού, το Υπουργείο, ή κυβερνητικό φορέα. Μάλιστα, να τονιστεί ότι τα μέλη της Επιτροπής, θα ορίζονται μετά από γνώμη της Βουλής. Ωστόσο, η χρηματοδότησή της, παραμένει από τον κρατικό προϋπολογισμό. Επίσης, δεν είναι σαφής, η νομική φύση της Επιτροπής.

Λέτε κ. Υπουργέ, στη συνοδευτική έκθεση του νομοσχεδίου, ότι το νομικό καθεστώς παραμένει το ίδιο. Θα πρέπει λοιπόν να μας διευκρινίσετε. Θα είναι Ανεξάρτητη Αρχή; Και απλά θα μεσολαβεί η γνώμη της Βουλής για τα μέλη της;

Αγαπητοί συνάδελφοι,
Έρχομαι στην ολιστική μελέτη της FIFA και της UEFA, για το ελληνικό ποδόσφαιρο.
Η μελέτη αποτελεί συνέχεια της συνάντησης του Πρωθυπουργού, με τους εκπροσώπους της FIFA και της UEFA στις 25 Φεβρουαρίου 2020, οπότε και υπεγράφη σχετικό Μνημόνιο Συνεργασίας.

Να θυμίσω, ότι έναν περίπου μήνα πριν από τη συνάντηση αυτή, είχε προηγηθεί νομοθετική ρύθμιση με τροπολογία, για την αφαίρεση 5 έως 10 βαθμών και τούτο αφορούσε την παράβαση της νομοθεσίας για τα θέματα της πολυιδιοκτησίας.

Μία τροπολογία που «ρύθμιζε» αμιγώς ποδοσφαιρικά ζητήματα, και είχε και αναδρομική ισχύ από την 1/7/2019!
Το Νοέμβριο του 2020 έγινε γνωστό ότι η μελέτη της FIFA ολοκληρώθηκε.

Εδώ να θυμίσω, τη σχετική ερώτηση και αίτηση κατάθεσης εγγράφων που κατέθεσα, μαζί με τον συνάδελφο κ. Λοβέρδο στις 30 Νοεμβρίου 2020, με την οποία σας ζητήσαμε, να ενημερώσετε τη Βουλή για την Ολιστική Mελέτη και το Μνημονίου Συνεργασίας. Ερώτηση στην οποία δεν απαντήσατε ποτέ. Σήμερα, 8 περίπου μήνες μετά, φέρνετε αλλαγές για εναρμόνιση με την ολιστική μελέτη.
Αλλαγές στις λέσχες και την οργανωμένη μετακίνηση των φιλάθλων, την αθλητική βία και την αυστηροποίηση των ποινών.

Προκαταβολικά θα πω, ότι η ολιστική μελέτη θα έπρεπε να έχει κατατεθεί στη Βουλή μήνες τώρα, ώστε να λάβουμε γνώση αυτής.

Τώρα στην ουσία των ρυθμίσεων:
κ. Υπουργέ,
Είναι γεγονός ότι το θεσμικό πλαίσιο για τη λειτουργία των λεσχών φιλάθλων έχει παραμείνει ουσιαστικά ανενεργό.
Απαιτείται εκσυγχρονισμός, ώστε η λειτουργία των συλλόγων να είναι νόμιμη, γνωστή στην Πολιτεία και με τη συνεργασία των αθλητικών σωματείων και ομάδων.
Ώστε να προάγεται η ευγενής άμιλλα, η διαφάνεια και η αιοπιστία του αθλητισμού.

Τα φαινόμενα βίας πρέπει επιτέλους να αποτελέσουν παρελθόν.

Ο ελληνικός αθλητισμός και το ελληνικό ποδόσφαιρο, έχουν ανάγκη από φιλάθλους που θα μετέχουν σε λέσχες και συλλόγους, με τρόπο διαφανή και οργανωμένο.
Φιλάθλους που θα γνωρίζουν, ότι πράξεις βίας κατά προσώπων ή πράξεις φθοράς περιουσιών, δεν γίνονται αποδεκτές και δεν μένουν ατιμώρητες.
Ομοίως, η μετακίνηση των οργανωμένων φιλάθλων, πρέπει να γίνεται με τρόπο σαφή και γνωστό, ώστε να έχουμε αγώνες με φιλάθλους και των δύο ομάδων.

Κι όχι το θέαμα άδειων κερκίδων.
Ενώ σε περίπτωση επεισοδίων, να αποδίδονται οι ευθύνες που αναλογούν.

Η αυστηρoποίηση του πλαισίου των ποινών, μπορεί να συνεισφέρει στην καταπολέμηση των φαινομένων αυτών, τόσο σε επίπεδο πρόληψης όσο και σε επίπεδο καταστολής.

Εν κατακλείδι κ. Υπουργέ, επιβάλλεται ο ελληνικός αθλητισμός, να απαλλαγεί από κάθε μορφή βίας εντός και εκτός γηπέδων.

Η απλή μετατροπή των αδικημάτων σε ιδιώνυμα, δεν αρκεί.
Το πρόβλημα είναι σύνθετο και δεν εξαντλείται στις οπαδικές αντιπαλότητες.

Χρειάζεται μία σοβαρή προσπάθεια για την αντιμετώπισή του, ώστε να μη δούμε να επαναλαμβάνονται λάθη του παρελθόντος. Γιατί ακόμα και σήμερα, θεσμικό πλαίσιο υπάρχει. Το ζητούμενο είναι η εφαρμογή και η αποτελεσματικότητά του. Υπάρχει επίσης η σύμβαση Μακόλιν για την καταπολέμηση της αθλητικής βίας, που κυρώθηκε με τον ν. 4639/2019. Άρα το θέμα κ. Υπουργέ, είναι η εφαρμογή, κι όχι τα ευχολόγια.

Και περνάω στην αναδιάρθρωση των κατηγοριών του επαγγελματικού ποδοσφαίρου.

Αγαπητοί συνάδελφοι,
Η Football League καταργείται και συνενώνεται με τη Superleague 2. Οι ομάδες που συμμετέχουν σ’αυτήν, υποχρεούνται να διαθέτουν μετοχικό κεφάλαιο στις 250.000 ευρώ και να καταθέσουν εγγυητική επιστολή τουλάχιστον 100.000 ευρώ.

Επίσης, υποχρεούνται, να περιλαμβάνουν σε κάθε φύλλο αγώνα, τουλάχιστον κατά το ήμισυ, ποδοσφαιριστές που συμμετέχουν σε ελληνική εθνική ομάδα.

κ. Υπουργέ,
Το ελληνικό ποδόσφαιρο βιώνει μια περίοδο βαθιάς κρίσης.
Θεωρώ, ότι δεν είναι σαφές αν οι ομάδες μπορούν πράγματι να ανταποκριθούν στα νέα δεδομένα. Να λάβουμε επίσης υπ’όψιν ότι εφόσον μια ομάδα υποβιβαστεί από τη Superleague 2, θα πέφτει στην ερασιτεχνική κατηγορία. Άρα θα έχει και απώλεια εσόδων.

Το νέο πλαίσιο κ. Υπουργέ, πρέπει να διασφαλίζει τη βιωσιμότητα των ομάδων, χωρίς άδικους αποκλεισμούς.
Πρέπει να υπάρξει διαβούλευση με τις ομάδες της Superleague 2 και της Football League.

Δημοσιεύματα αναφέρουν ότι υπάρχουν αντιδράσεις.
Αναμένουμε λοιπόν να μας πείτε αναλυτικά το σχεδιασμό σας για τη λειτουργία της Superleague 2. Να μας πείτε, αν έχετε λάβει υπ’όψιν τις θέσεις των ενδιαφερόμενων ομάδων.

Στο τέταρτο μέρος του Νομοσχεδίου, ρυθμίζονται θέματα του Εθνικού Οργανισμού Καταπολέμησης του Ντόπινγκ.
Και τούτο για την εναρμόνιση με τον νέο Κώδικα του WADA.

Τώρα, στα ζητήματα των προπονητών:
Τίθεται ένα νέο πλαίσιο για το επάγγελμα του προπονητή.
Καταρχάς, αναγνωρίζοντας το σημαντικό ρόλο τους στην ανάπτυξη των αθλημάτων, προβλέπεται η συμμετοχή εκπροσώπου τους, στο Διοικητικό Συμβούλιο των Ομοσπονδιών.

Και πράγματι, αυτό ήταν ένα πάγιο αίτημα των προπονητών.
Ωστόσο, βλέπουμε ότι όταν ΔΕΝ υφίσταται σωματείο προπονητών, ο εκπρόσωπός τους στο ΔΣ δεν ορίζεται καθόλου!

Ενώ η αντίστοιχη διάταξη για τους αθλητές, που ψηφίστηκε πριν λίγους μήνες, προβλέπει ότι:
Όταν δεν υφίσταται σωματείο αθλητών, ο εκπρόσωπός τους ορίζεται από το ΔΣ της Ομοσπονδίας !
Άρα πείτε μας πού οφείλεται αυτή η διαφορά.

Επίσης, να σημειώσω, ότι προβλέπεται η υποχρεωτική απασχόληση Προπονητή σε κάθε άθλημα.

Όπως επίσης η υποχρεωτική απασχόληση Προπονητών με έγγραφη σύμβαση εργασίας και κατώτατη αμοιβή 250 ευρώ. Τέλος, ιδρύεται η Εθνική Σχολή Προπονητών, που θα υπάγεται στη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού.

Θα διαμορφώνει το πρόγραμμα εκπαίδευσης των προπονητών και θα συντονίζει τις Σχολές προπονητών.

κ. Υπουργέ,
Όπως έχω τονίσει και στο παρελθόν, θα πρέπει να αντιμετωπίσουμε με σοβαρότητα, το θέμα των προπονητών στη χώρα μας.

Είναι υποχρέωση της Πολιτείας να διασφαλιστούν τα επαγγελματικά δικαιώματα των προπονητών, αποφοίτων ΣΕΦΑΑ, που είναι επιστήμονες, με πανεπιστημιακές σπουδές.

Όπως έχω επισημάνει και παλιότερα, οι απόφοιτοι του πανεπιστημίου με ειδικότητα το ποδόσφαιρο, στερούνταν τη δυνατότητα να εργαστούν στην ειδικότητά τους, αν δεν πραγματοποιούσαν σεμινάρια, με υψηλά μάλιστα δίδακτρα.
Σήμερα, με το νομοσχέδιο, θεσπίζονται τρία επίπεδα προπονητικής.

Οι απόφοιτοι ΣΕΦΑΑ τοποθετούνται στο 1ο επίπεδο για το άθλημα της ειδικότητάς τους. Ειδικά όμως στο ποδόσφαιρο, το άρθρο 37 ορίζει, ότι τα επαγγελματικά δικαιώματα των προπονητών καθορίζονται από την ΕΠΟ, σύμφωνα με τη Σύμβαση Προπονητικής UEFA- ΕΠΟ και τον Κανονισμό Προπονητών Ποδοσφαίρου.

Ενώ στο άρθρο 38 προβλέπεται συγκεκριμένα, ότι το πτυχίο ΣΕΦΑΑ με ειδικότητα ποδόσφαιρο, θεωρείται ισότιμο με το δίπλωμα UEFA Β.

Συνεπώς, και πάλι οι απόφοιτοι των ΣΕΦΑΑ, θα οδηγηθούν στα σεμινάρια της UEFA, για τα ανώτερα διπλώματα.

κ. Υπουργέ,
Η σύμβαση με την UEFA δεσμεύει την ΕΠΟ.
Και το ελληνικό ποδόσφαιρο, πρέπει να λειτουργεί μέσα στις ευρωπαϊκές και διεθνείς προδιαγραφές.

Να μην ξεχνάμε όμως, ότι τα επαγγελματικά δικαιώματα όλων των πτυχιούχων στη χώρα μας, καθορίζονται από το κράτος και σύμφωνα με το πλαίσιο προσόντων του ΕΟΠΠΕΠ. Να τονίσω επίσης, ότι η διάταξη δεν υπήρχε στη διαβούλευση.

Θα πρέπει λοιπόν, να ακούσουμε και τη θέση των φορέων, ώστε η οποιαδήποτε ρύθμιση, να είναι σύμφωνη με το νόμο και να μη δημιουργεί αδικίες.

Κλείνοντας το θέμα των προπονητών, να σημειώσω ότι δεν υπάρχει πρόβλεψη για τους προπονητές στον ερασιτεχνικό αθλητισμό.

Θέμα που αγγίζει πολλούς, ιδίως αν σκεφτούμε ότι στη χώρα μας, επαγγελματικός αθλητισμός είναι ουσιαστικά το Ποδόσφαιρο και το Μπάσκετ.

Και περνάω αγαπητοί συνάδελφοι, στο τελευταίο μέρος του Νομοσχεδίου. Η αναγνώριση της προσφοράς των Ολυμπιονικών, αποτελεί καταρχάς χρέος της Πολιτείας. Όπως επίσης και η προστασία των δικαιωμάτων των αθλητών εν μέσω της πανδημίας, με την αναγνώριση των διακρίσεων που πέτυχαν το 2019 και το 2021. Και τούτο, τη στιγμή που οι αγώνες δεν πραγματοποιήθηκαν το 2020, λόγω του COVID-19.

Τέλος, όσον αφορά στις ρυθμίσεις για τα αθλητικά σωματεία: Η παράταση για την εναρμόνιση των καταστατικών τους με το νόμο είναι αναγκαία.

Ιδίως εν μέσω των συνθηκών που έχει δημιουργήσει ο COVID-19 και της μεγάλης γραφειοκρατίας που συνεπάγεται η εναρμόνιση. Ζήτημα που σας έχω θέσει και μέσα από τον κοινοβουλευτικό έλεγχο.

Η πρόβλεψη ωστόσο για απαγόρευση χρήσης εγκαταστάσεων των ΟΤΑ, από αθλητικά σωματεία που δεν έχουν γραφτεί στο Μητρώο από 1/9/2021, ασκεί πίεση στα σωματεία.

Ιδίως αν λάβουμε υπ’όψιν τη γραφειοκρατία του Μητρώου και το lockdown στον ερασιτεχνικό αθλητισμό επί ένα χρόνο.
Θα πρέπει λοιπόν, να το λάβετε υπ’όψιν.

Αναμένουμε την ακρόαση των φορέων και θα τοποθετηθούμε αναλυτικά και επί των άρθρων.
Επί της αρχής επιφυλασσόμαστε για την Ολομέλεια.