Π.Α.ΜΕ. Εκπαιδευτικών Αιτωλ/νίας: «Η τηλεκπαίδευση δεν είναι εκπαίδευση»

Βρισκόμαστε σε μια ιδιαίτερα δύσκολη περίοδο μπροστά στο άνοιγμα των σχολείων σε συνθήκες πανδημίας. Σίγουρο είναι ότι τα σχολεία ανοίγουν όπως ακριβώς έκλεισαν. Σχεδόν 3 μήνες με κλειστά σχολεία και το Υπουργείο παιδείας δεν έχει πάρει κανένα μέτρο ώστε αυτά να ανοίξουν και να λειτουργήσουν με ασφάλεια (αίθουσες, προσωπικό, μέτρα υγιεινής).

  • Αντίθετα η κυβέρνηση καμώνεται πως δεν τρέχει τίποτα. Οι δυσκολίες στην αφομοίωση της ύλης, τα κενά που προέκυψαν και δεν καλύφθηκαν από πέρσυ, η έλλειψη αλληλεπίδρασης, η κόπωση των παιδιών, η αδυναμία συγκέντρωσης, η έλλειψη εργαστηρίων κι ο κατάλογος δεν έχει τελειωμό….. δεν συγκινούν την πολιτική ηγεσία. Αντίθετα με περισσή αναλγησία στέλνει εγκυκλίους στα σχολεία για τηλεδιαγωνίσματα και για αξιολόγηση  (βαθμολογία) των μαθητών.

Ο βαθμός του 4μήνου, συνολικά η αξιολόγηση των μαθητών μας, δεν αποτελεί απλά ένα κουτάκι σε ένα excel ή μια τυπική, γραφειοκρατική υποχρέωση. Είναι ένας από τους δείκτες της εκπαιδευτικής διαδικασίας, είναι μια αποτύπωση της συλλογικής προσπάθειας που καταβάλλεται μέσα στην σχολική αίθουσα, σε συνδυασμό με την ατομική προσπάθεια του κάθε μαθητή σε συγκεκριμένο, οικογενειακό, κοινωνικό και οικονομικό πλαίσιο. 

Μέσω της αξιολόγησης των μαθητών μπορούμε να δούμε ποιος/ποια υστερεί και τι μέτρα πρέπει να πάρουμε εμείς οι εκπαιδευτικοί για να στηρίξουμε το μαθητή/μαθήτρια. Μπορούμε να επιβραβεύσουμε ένα παιδί για την προσπάθειά του, ακόμα και αν δεν τα πήγε “άριστα”, όπως συνηθίζουμε να λέμε ή να ζητήσουμε περισσότερη προσπάθεια. Μπορούμε να δούμε και δικές μας αδυναμίες, παραλείψεις, που καθρεφτίζονται στην προσπάθεια των παιδιών.

Η αξιολόγηση των μαθητικών επιδόσεων είναι εργαλείο της εκπαιδευτικής διαδικασίας και για να επιτελεί το ρόλο της πρέπει να υπάρχει εκπαιδευτική διαδικασία άξια να δώσει στο μαθητή τα εφόδια, για να ανταποκριθεί στους διδακτικούς στόχους.  

Τέτοια εκπαιδευτική διαδικασία όμως δεν υπάρχει.

Όλο αυτό το διάστημα οι εκπαιδευτικοί κάνουμε ό, τι μπορούμε για να κρατήσουμε ζωντανή την επαφή των παιδιών με το σχολείο, πίσω από μία κάμερα και ένα μικρόφωνο. Χωρίς στήριξη από το Υπουργείο, ούτε καν στα αυτονόητα (εξοπλισμό). 

Είναι όμως σαφές ότι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση απέχει από κάθε έννοια εκπαίδευσης όπως τη γνωρίζουμε και όπως είναι η διά ζώσης εκπαίδευση. Οι ανισότητες στην πρόσβαση χιλιάδων μαθητών, η σύνδεση μέσα ένα κινητό τηλέφωνο εκ των πραγμάτων αποκλείουν μαθητές ή δυσκολεύουν αφάνταστα την κατανόηση νέων εννοιών και νόμων.

Οι καθηγητές δεν έχουμε δει τα πρόσωπα των μαθητών μας εδώ και δύο μήνες, πολλοί δεν τα έχουν δει και καθόλου, αφού προσλήφθηκαν λίγο πριν ή κατά τη διάρκεια της καραντίνας. 

Στα πλαίσια αυτά, πολλοί εκπαιδευτικοί αρνηθήκαμε ορθά να βάλουμε τηλε-διαγωνίσματα, αρνούμενοι να γίνουμε συμμέτοχοι-συνδιαμορφωτές στο κακόγουστο σκηνικό που έστησε το Υπ. Παιδείας, στην προσπάθειά του να κρύψει τις ευθύνες του και να αποδείξει ότι όλα βαίνουν καλώς, δεν τρέχει και τίποτα που κινδυνεύει να χαθεί μία ακόμα σχολική χρονιά, αφού γίνεται τηλεκπαίδευση.. Η διά ζώσης εκπαίδευση είναι αναντικατάστατη!

Το Υπουργείο Παιδείας, κάτω από την κατακραυγή άλλαξε στάση και ουσιαστικά πήρε πίσω την εγκύκλιο για τα διαγωνίσματα. Έδωσε τη δυνατότητα και στα Γυμνάσια (στα Λύκεια ίσχυε) για δύο διαγωνίσματα στο Β’ Τετράμηνο, παραδεχόμενο ουσιαστικά ότι δεν μπορεί να γίνει ουσιαστική αξιολόγηση των μαθητών πίσω από μία κάμερα. Ωστόσο, επιμένει να ζητά βαθμολογία για το Α’ Τετράμηνο.

  • Πώς μπορεί όμως να αξιολογηθεί και να βαθμολογηθεί ένας μαθητής που δεν βλέπουμε, που καλά-καλά δεν ακούμε μία ολόκληρη διδακτική ώρα;
  • Τι θα γίνει με τα παιδιά που δεν έχουν εξοπλισμό, δυνατότητες πρόσβασης, που έχουν και άλλα αδέρφια που πάνε σχολείο κλπ;

Ερωτήματα και προβληματισμοί που διατυπώνουμε εδώ και μήνες, χωρίς να ιδρώνει το αυτί του Υπουργείου.

Για τους λόγους αυτούς, παίρνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω και λειτουργώντας πρώτα και κύρια σαν παιδαγωγοί, αποφασίζουμε να αξιοποιήσουμε τη δυνατότητα που μας δίνει ο νόμος, να δοθεί μία βαθμολογία για τα δύο τετράμηνα στο επόμενο τετράμηνο, με ανοιχτά σχολεία. Υπάρχουν δεκάδες τρόποι να επιβραβεύσουμε, να στηρίξουμε τους μαθητές μας και φυσικά ένα εργαλείο είναι και ο βαθμός στο Β’ Τετράμηνο, ελπίζοντας να έχουμε δει επιτέλους από κοντά τους μαθητές μας.

Οι εκλεγμένοι με την Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπ/κών

Μαλάτου  Σόφη (Α ΕΛΜΕ ΑΙΤ/ΝΙΑΣ)

Ζησιμοπούλου  Βάσω (Β ΕΛΜΕ ΑΙΤ/ΝΙΑΣ)