Παπαναστασίου και Παπαστεργίου δε συμφωνούν με το «σβηστά φώτα» στις πόλεις

Αντιδράσεις προκαλεί η οδηγία προς τους Δήμους για μείωση του οδοφωτισμού στο πλαίσιο Εξοικονόμησης Ενέργειας.

  • Αναστάτωση και έντονες αντιδράσεις έχει προκαλέσει η οδηγία προς τους δημοτικούς άρχοντες για μείωση του οδοφωτισμού ως αντίβαρο στην υπέρογκη αύξηση των τιμών του ηλεκτρικού ρεύματος.

Το πρόγραμμα αλλαγής φωτισμού και η εγκατάσταση led στον δημόσιο φωτισμό –το οποίο έχει ξεκινήσει πριν από δύο χρόνια– βρίσκεται στο στάδιο της δημοπράτησης για πολλούς Δήμους, ενώ κάποιοι δεν έχουν αποφασίσει καν να το ξεκινήσουν.

Όσον αφορά άλλα μέτρα εξοικονόμησης, όπως η ενεργειακή αναβάθμιση των δημοτικών κτιρίων, ελάχιστα έχουν γίνει στο μεγαλύτερο ποσοστό του κτιριακού δυναμικού που κατέχουν οι Δήμοι της χώρας.

Η μείωση του φωτισμού στις πόλεις είναι ένα μέτρο εξοικονόμησης ενέργειας, πρακτικά ανεφάρμοστο και ατελέσφορο, εκτιμά η Κ.Ε.Δ.Ε. (Κεντρική Ενωση Δήμων). «Μια μείωση του οδοφωτισμού της τάξης του 10% θα μπορούσε να δημιουργήσει ζητήματα ασφάλειας των πολιτών», τονίζει ο κ. Δημήτρης Παπαστεργίου, Πρόεδρος της Ενωσης και δήμαρχος Τρικκαίων.

Προσέθεσε επίσης ότι υπάρχει νομικό κενό όσον αφορά τον οδοφωτισμό στους Δήμους, με αποτέλεσμα οι αιρετοί να έχουν την ευθύνη για την πιθανή πρόκληση ατυχήματος.

«Οι περισσότεροι Δήμοι δεν έχουν συστήματα τηλεμετρίας ώστε να μπορούν να ελέγξουν κεντρικά τον φωτισμό της πόλης τους», προσθέτει ο κ. Γιώργος Παπαναστασίου, δήμαρχος Αγρινίου και επικεφαλής της Αρμόδιας Επιτροπής της Κ.Ε.Δ.Ε.

Σε κάθε περίπτωση η εξοικονόμηση που θα επιτευχθεί με τη μείωση του οδοφωτισμού ή και του καλλωπιστικού φωτισμού είναι ελάχιστη, εξηγεί ο πρόεδρος της Κ.Ε.Δ.Ε. «Σύμφωνα με πρόχειρους υπολογισμούς, αν κλείσουμε τον φωτισμό της Ακρόπολης μετά τις 12 τη νύχτα θα έχουμε εξοικονόμηση της τάξης των 1.000 ευρώ περίπου τον μήνα. Στα Τρίκαλα σβήσαμε τον διακοσμητικό φωτισμό στο ποτάμι και στις γέφυρες, αλλά οι μετρήσεις έδειξαν ότι δεν καταφέραμε και πολλά από την άποψη της εξοικονόμησης. Δεν αρκεί να σβήσουν κάποιες λάμπες», σημειώνει.

Δάνεια για έργα
«Η μείωση του φωτισμού στις πόλεις θα μπορούσε να δημιουργήσει ζητήματα ασφάλειας των πολιτών», τονίζει ο πρόεδρος της Κ.Ε.Δ.Ε., διατυπώνοντας παράλληλα συγκεκριμένα αιτήματα.

Η Κ.Ε.Δ.Ε. προκειμένου να περιοριστεί η κατανάλωση ενέργειας επανέρχεται στο αίτημά της να δοθεί η δυνατότητα δανειοδότησης για την πραγματοποίηση έργων εξοικονόμησης στους δήμους που δεν έχουν δανειοληπτική ικανότητα, λόγω χρεών. Πάντως, αρκετοί Δήμοι έχουν προχωρήσει σε σχετικά έργα μέσω Σ.Ε.Α. (Σύμβαση Ενεργειακής Αξιοποίησης) με ιδιώτες, οι οποίοι χρηματοδοτούν το έργο, αλλά στη συνέχεια λαμβάνουν τα έσοδα της εξοικονόμησης για την επόμενη δεκαετία τουλάχιστον. «Γιατί να μην κάνουν τις επενδύσεις οι Δήμοι και στη συνέχεια να εισπράττουν και τα οφέλη;», προτείνει ο κ. Παπαστεργίου.

Ο Πρόεδρος της Κ.Ε.Δ.Ε. παραδέχεται, ωστόσο, ότι ακόμα και αν επιτραπεί οι χρεωμένοι Δήμοι να πάρουν δάνειο, τα αποτελέσματα της εξοικονόμησης δεν θα προκύψουν άμεσα, τουλάχιστον όσο άμεσα απαιτείται δεδομένου του κόστους της ηλεκτρικής ενέργειας.

Ζητάει ακόμα να προχωρήσει ταχύτατα το Πρόγραμμα «Ηλέκτρα» για την ενεργειακή αναβάθμιση των δημόσιων κτιρίων, το οποίο ωστόσο έχει δύσκολες προδιαγραφές.

Η διευκόλυνση των Δήμων ώστε να μπορέσουν να επενδύσουν σε έργα Α.Π.Ε. (Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας) αποτελεί επίσης αίτημα της Κ.Ε.Δ.Ε.

Ωστόσο, ακόμα και οι Δήμοι που έχουν προχωρήσει σε επενδύσεις σε Α.Π.Ε. (π.χ. φωτοβολταϊκά), ή είναι έτοιμοι να το κάνουν, αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα, καθώς το ηλεκτρικό ρεύμα που παράγουν δεν μπορεί να ενσωματωθεί στο κεντρικό δίκτυο· δεν υπάρχει ενεργειακός διαθέσιμος «χώρος».

«Η αναβάθμιση των δικτύων του Δ.Ε.Δ.Δ.Η.Ε. αποτελεί προτεραιότητα», εξηγεί δίνοντας ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα. «Στα Τρίκαλα φτιάξαμε ένα φωτοβολταϊκό πάρκο το οποίο παράγει ενέργεια για τη λειτουργία της Δ.Ε.Υ.Α. (εταιρεία ύδρευσης και αποχέτευσης) Τρικάλων. Μέσα στα επόμενα δύο χρόνια θα έχει γίνει απόσβεση του έργου και η εταιρεία θα έχει ενεργειακή αυτοτέλεια χωρίς κόστος», τονίζει ο κ. Παπαστεργίου. «Όμως δεν υπήρχε διαθέσιμος υποσταθμός στα Τρίκαλα. Ο κοντινότερος υποσταθμός για να συνδεθεί το πάρκο με το δίκτυο ήταν στον Δήμο Καλαμπάκας. Το έργο για τη μεταφορά του παραγόμενου ρεύματος εκεί στοίχισε 750.000 ευρώ», καταλήγει.

Τάνια Γεωργιοπούλου – kathimerini.gr