Θ. Μωραΐτης: «Οι μαθητές πρέπει να έχουν ίσες ευκαιρίες στην εκπαίδευση»

Ερώτηση προς το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων κατέθεσε ο βουλευτής Αιτωλοακαρνανίας του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. -Προοδευτική Συμμαχία, Θάνος Μωραΐτης, μαζί με άλλους επτά βουλευτές του κόμματος, αναφορικά με τα εκπαιδευτικά κενά στην Αιτωλοακαρνανία και μετά την ολοκλήρωση της δεύτερης φάσης των προσλήψεων.

  • Όπως αναφέρει, «τα κενά, την προηγούμενη σχολική χρονιά, προσέγγισαν τις 53.000», ενώ «κατά την πρώτη φάση έγιναν περί τις 25.000 προσλήψεις, κατά τη δεύτερη περί τις 6.500» κι «εάν σε αυτές προστεθούν και οι 11.500 διορισμοί», αρχές Οκτώβρη «τα δεδομένα αποκαλύπτουν τεράστια δυσκολία στην ομαλή λειτουργία των σχολείων, καθώς τα εκπαιδευτικά κενά, ακόμα και τώρα, παραμένουν πάνω από 7.000».

Τονίζει, δε, ότι «το Υπουργείο Παιδείας κρατά από την αρχή της τρέχουσας σχολικής χρονιάς τον ακριβή αριθμό των κενών ως επτασφράγιστο μυστικό, δίχως να ενημερώνει τις Εκπαιδευτικές Ομοσπονδίες, ενώ η κ. Υπουργός κάνει λόγο για ‘επιστροφή στην κανονικότητα’».

Σχετικά με την Αιτωλοακαρνανία, «συνολικά τα εκπαιδευτικά κενά είναι πλέον άνω των 60 -και πάλι δίχως επίσημη ενημέρωση από το Υπουργείο», αφού, «σύμφωνα με υπολογισμούς και δίχως μέχρι τώρα να έχουν δοθεί από το Υπουργείο στοιχεία, έως την πρώτη φάση τα κενά στο Νομό συνολικά ήταν περί τα 115, από τα οποία τα 80 αφορούσαν στη Γενική Παιδεία και τα 35  ήταν Τεχνικών Ειδικοτήτων», ενώ «μετά τη δεύτερη φάση, έγιναν 27 προσλήψεις στη Γενική Παιδεία και καμία πρόσληψη Τεχνικών Ειδικοτήτων».

Ο κ. Μωραΐτης αναφέρει στην Ερώτηση πως, λόγω των γεωγραφικών ιδιαιτεροτήτων και της τεράστιας έκτασης της Αιτωλοακαρνανίας «είναι ιδιαίτερα δύσκολο για μαθητές και μαθήτριες να μεταβαίνουν σε σχολεία όπου δεν υπάρχουν κενά και κάτι τέτοιο ούτως ή άλλως δεν ευνοεί την αποκέντρωση, οδηγώντας σε συμπιεσμένα αστικά κέντρα». Υπογραμμίζει, δε, ότι «τα κενά πρέπει να καλυφθούν παντού, προκειμένου να υπάρχει πλήρης κάλυψη, να εκμηδενιστούν οι ανισότητες εντός του Νομού και να έχουν όλες οι μαθήτριες και οι μαθητές ίσες ευκαιρίες για την παρακολούθηση των μαθημάτων τους».

Τέλος, τονίζει πως «τα εκπαιδευτικά κενά, ο εξαιρετικός συνωστισμός στις σχολικές αίθουσες και η παροχή μηδενικής διευκόλυνσης στις ευπαθείς ομάδες εκπαιδευτικών, απειλούν, τόσο τη δημόσια υγεία σε ολόκληρο το Νομό, αλλά απαξιώνουν και το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας», ειδικά «εν μέσω πανδημίας, με την Αιτωλοακαρνανία να εξακολουθεί να κατέχει την τελευταία θέση στους εμβολιασμούς στην 6η ΥΠΕ».

Με βάση όλα τα παραπάνω, ο κ. Μωραΐτης και οι λοιποί βουλευτές του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. – Προοδευτική Συμμαχία ρωτούν, μεταξύ άλλων το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων:

Κατά πόσο μπορεί να θεωρηθεί εικόνα «κανονικότητας» η ύπαρξη τουλάχιστον 7.000 εκπαιδευτικών κενών, με βάση τους υπολογισμούς των Ομοσπονδιών.

Για ποιο λόγο αρνείται το Υπουργείο Παιδείας από την αρχή της σχολικής χρονιάς να ανακοινώσει επίσημα τον αριθμό των κενών σε όλη την Επικράτεια, με βάση, τουλάχιστον, τις δικές του λογιστικές προσεγγίσεις;
Πότε σκοπεύει να καλύψει τα σοβαρά εκπαιδευτικά κενά στην Αιτωλοακαρνανία, ώστε να διασφαλιστεί η ομαλή διεξαγωγή της εκπαιδευτικής διαδικασίας και να εξασφαλιστεί η παροχή ίσων ευκαιριών στη μόρφωση και την Παιδεία σε όλες τις μαθήτριες και τους μαθητές του Νομού.
Ολόκληρη η Ερώτηση του κ. Μωραΐτη:

Αθήνα,  8 Οκτωβρίου 2021

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς την κ. Υπουργό

Παιδείας και Θρησκευμάτων

Θέμα: «Εξακολουθούν να υπάρχουν εκπαιδευτικά κενά στην Αιτωλοακαρνανία και μετά τη δεύτερη φάση προσλήψεων»

Φτάσαμε τις αρχές Οκτώβρη και πριν λίγες μέρες ολοκληρώθηκε η δεύτερη φάση προσλήψεων αναπληρωτών εκπαιδευτικών.

Τα δεδομένα αποκαλύπτουν τεράστια δυσκολία στην ομαλή λειτουργία των σχολείων, καθώς τα εκπαιδευτικά κενά, ακόμα και τώρα, παραμένουν πάνω από 7.000.

Κατά την πρώτη φάση έγιναν περί τις 25.000 προσλήψεις, ενώ κατά τη δεύτερη περί τις 6.500. Εάν σε αυτές προστεθούν και οι 11.500 διορισμοί, έχουμε, με ως το πλέον αισιόδοξο σενάριο, 7.000 εκπαιδευτικές θέσεις κενές, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την εκπαιδευτική διαδικασία.

Τα κενά, την προηγούμενη σχολική χρονιά, προσέγγισαν τις 53.000 ( τα 45.000 εξ αυτών καλύφθηκαν από τους αναπληρωτές και τα 8.000 αφορούν τους εκπαιδευτικούς που συνταξιοδοτήθηκαν).

Το Υπουργείο Παιδείας κρατά από την αρχή της τρέχουσας σχολικής χρονιάς τον ακριβή αριθμό των κενών ως επτασφράγιστο μυστικό, δίχως να ενημερώνει τις Εκπαιδευτικές Ομοσπονδίες, ενώ η κ. Υπουργός κάνει λόγο για «επιστροφή στην κανονικότητα».

Παράλληλα, πρέπει να σημειωθεί ότι φέτος δεν εγκρίθηκαν πολλά ολιγομελή τμήματα σε ΓΕΛ κι ΕΠΑΛ, εξακολουθούν να στοιβάζονται 25 και πλέον μαθητές σε πολλές σχολικές τάξεις.

Σε αντίθεση, δε, με την περσινή χρονιά, δεν υπήρξε καμία διευκόλυνση σε ευπαθείς ομάδες εκπαιδευτικών, τη στιγμή που η πανδημία μαίνεται, παρουσιάζοντας πολύ αυξημένη μεταδοτικότητα.

Σε πολλά Ειδικά Σχολεία εξακολουθούν να υπάρχουν κενά, η κάλυψη των οποίων είναι απαραίτητη για την ομαλή λειτουργία των δομών αυτών, ενώ πολλοί γονείς αναγκάζονται πλέον να καταφεύγουν σε ιδιωτική Παράλληλη Στήριξη για τα παιδιά τους, λόγω των πολύ σοβαρών κενών.

Στην Αιτωλοακαρνανία τα πράγματα είναι ιδιαίτερα δύσκολα, με σοβαρά κενά, ακόμα και με την ολοκλήρωση της δεύτερης φάσης.

Σύμφωνα με υπολογισμούς και δίχως μέχρι τώρα να έχουν δοθεί από το Υπουργείο στοιχεία, έως την πρώτη φάση τα κενά στο Νομό συνολικά ήταν περί τα 115, από τα οποία τα 80 αφορούσαν στη Γενική Παιδεία και τα 35  ήταν Τεχνικών Ειδικοτήτων.

Μετά τη δεύτερη φάση, έγιναν 27 προσλήψεις στη Γενική Παιδεία και καμία πρόσληψη Τεχνικών Ειδικοτήτων.

Συνολικά, λοιπόν, τα εκπαιδευτικά κενά στην Αιτωλοακαρνανία είναι πλέον άνω των 60 -και πάλι δίχως επίσημη ενημέρωση από το Υπουργείο.

Δεδομένου ότι η Αιτωλοακαρνανία είναι ένας Νομός με πολλές γεωγραφικές ιδιαιτερότητες και τεράστια έκταση, γίνεται κατανοητό ότι πολλές φορές οι μετακινήσεις –και ειδικά από τις παρυφές του Νομού και τα πιο απομακρυσμένα χωριά- δεν είναι καθόλου εύκολες.

Είναι, επομένως, ιδιαίτερα δύσκολο για μαθητές και μαθήτριες να μεταβαίνουν σε σχολεία όπου δεν υπάρχουν κενά και κάτι τέτοιο ούτως ή άλλως δεν ευνοεί την αποκέντρωση, οδηγώντας σε συμπιεσμένα αστικά κέντρα. Τα κενά πρέπει να καλυφθούν παντού, προκειμένου να υπάρχει πλήρης κάλυψη, να εκμηδενιστούν οι ανισότητες εντός του Νομού και να έχουν όλες οι μαθήτριες και οι μαθητές ίσες ευκαιρίες για την παρακολούθηση των μαθημάτων τους.

Εν μέσω, ειδικά, της πανδημίας, με την Αιτωλοακαρνανία να εξακολουθεί να κατέχει την τελευταία θέση στους εμβολιασμούς στην 6η ΥΠΕ, γίνεται κατανοητό ότι τα εκπαιδευτικά κενά, ο εξαιρετικός συνωστισμός στις σχολικές αίθουσες και η παροχή μηδενικής διευκόλυνσης στις ευπαθείς ομάδες εκπαιδευτικών, απειλούν, τόσο τη δημόσια υγεία σε ολόκληρο το Νομό, αλλά απαξιώνουν και το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας.

Επειδή η διαφάνεια είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τη Δημοκρατία κι επομένως το Υπουργείο Παιδείας οφείλει να ενημερώνει τις αρμόδιες Ομοσπονδίες με όλα τα στοιχεία.

Επειδή η επιστροφή στην κανονικότητα πρέπει να γίνει με ειλικρίνεια, σοβαρότητα, υπευθυνότητα, σεβασμό, αλλά και προσοχή, ειδικά σε μια περίοδο κατά την οποία η πανδημία μαίνεται.

Επειδή ο Νομός Αιτωλοακαρνανίας εγκαταλείπεται μέρα με τη μέρα από την κυβέρνηση και ειδικά στο θέμα της Παιδείας και της εκπαίδευσης έχει δεχθεί ανεπανόρθωτο πλήγμα από την ακαδημαϊκή του συρρίκνωση.

Επειδή τα εκπαιδευτικά κενά, ο εξαιρετικός συνωστισμός στις σχολικές αίθουσες και η παροχή μηδενικής διευκόλυνσης στις ευπαθείς ομάδες εκπαιδευτικών, απειλούν, τόσο τη δημόσια υγεία σε ολόκληρο το Νομό, αλλά απαξιώνουν και το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας.

Επειδή είναι ολοφάνερο ότι μια τέτοια κατάσταση δεν μπορεί να είναι αποδεκτή ούτε να συνιστά «κανονικότητα», πολλώ δε μάλλον να παραμείνει ως έχει.

Ερωτάται η κ. Υπουργός:

1) Κατά πόσο μπορεί να θεωρηθεί εικόνα «κανονικότητας» η ύπαρξη τουλάχιστον 7.000 εκπαιδευτικών κενών, με βάση τους υπολογισμούς των Ομοσπονδιών;

2) Για ποιο λόγο αρνείται το Υπουργείο Παιδείας από την αρχή της σχολικής χρονιάς να ανακοινώσει επίσημα τον αριθμό των κενών σε όλη την Επικράτεια, με βάση, τουλάχιστον, τις δικές του λογιστικές προσεγγίσεις;

3) Πότε σκοπεύει να καλύψει τα σοβαρά εκπαιδευτικά κενά στην Αιτωλοακαρνανία, ώστε να διασφαλιστεί η ομαλή διεξαγωγή της εκπαιδευτικής διαδικασίας και να εξασφαλιστεί η παροχή ίσων ευκαιριών στη μόρφωση και την Παιδεία σε όλες τις μαθήτριες και τους μαθητές του Νομού;