- Οι αργόσυρτοι ρυθμοί με τους οποίους κινούνται στις Βρυξέλλες και η αδυναμία να υπάρχει κοινή γραμμή αντιμετώπισης, αναγκάζει την κυβέρνηση να αντιμετωπίσει την άνοδο των τιμών με ίδιες δυνάμεις.
Η ανοδική κούρσα των τιμών συνεχίζεται χωρίς σταματημό και πλέον τα στοιχεία δείχνουν ότι δεν αναμένεται σύντομα να υπάρξει αποκλιμάκωση. Τα προκαταρκτικά στοιχεία της Eurostat έδειξαν ότι στην Ελλάδα ο εναρμονισμένος πληθωρισμός έχει εκτοξευτεί στο 10,7%, κάτι που προμηνύει ότι ο Εθνικός Δείκτης Τιμών που θα ανακοινώσει την επόμενη Πέμπτη η ΕΛΣΤΑΤ θα αγγίξει το 11,5%. Καθημερινά τα αρμόδια στελέχη εξετάζουν τα δημοσιονομικά περιθώρια που υπάρχουν προκειμένου να υπάρξει οποιαδήποτε παρέμβαση ως ανάχωμα στην έκρηξη των τιμών. Ωστόσο, αυτό που επισημαίνεται είναι ότι για την ώρα κανείς δεν μπορεί να μιλήσει ούτε για το ύψος αλλά ούτε και για το χρόνο που θα γίνουν οι νέες δημοσιονομικές παρεμβάσεις.
Αναζητούν απαντήσεις
Στο τραπέζι υπάρχουν όλα τα πιθανά μέτρα, χωρίς να σημαίνει ότι όλα θα εφαρμοστούν. Τα περισσότερα αιτήματα που φτάνουν στα συναρμόδια υπουργεία, αφορούν τους φόρους που επιβαρύνουν τις τιμές των προϊόντων. Ειδικά για του φόρους των καυσίμων, αλλά και στις τιμές των τροφίμων και άλλων ειδών πρώτης ανάγκης τα αιτήματα που καταφθάνουν είναι πλέον καθημερινά.
Η επιβάρυνση της τιμής της βενζίνης από φόρους και δασμούς είναι στο 51,27%. Αυτό σημαίνει ότι με βάση τα τελευταία στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης στη μέση τιμή βενζίνης της αμόλυβδης 95 οκτανίων που είναι 2,27 ευρώ/λίτρο, οι φόροι και οι δασμοί αντιστοιχούν στο 1,11 ευρώ/λίτρο.
Παρόλα αυτά, από το οικονομικό επιτελείο φαίνεται πως δεν προκρίνονται μέτρα παρέμβασης στο ΦΠΑ ή στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης (ΕΦΚ). Αντίθετα υπάρχουν σχέδια τα οποία εξετάζονται και αφορούν τη μείωση της τιμής της βενζίνης στην αντλία. Ταυτόχρονα εξετάζεται και η επανάληψη του fuel pass, αλλά περισσότερο στοχευμένο σε αυτούς που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη. Η επιλογή των δικαιούχων θα γίνει και πάλι με εισοδηματικά κριτήρια, τα οποία όμως αναμένεται ότι θα αυστηροποιηθούν.
Πολύ πιθανό είναι να παραταθεί και το μέτρο για την επιδότηση της τιμής του πετρελαίου κίνησης στην αντλία. Το μέτρο το οποίο κρίθηκε εξαιρετικά επιτυχημένο καθώς διατήρησε σε χαμηλότερα επίπεδα το πετρέλαιο κίνησης σε σχέση με τη βενζίνη. Η επιδότηση που δόθηκε για το πετρέλαιο κίνησης ήταν στα 0,15 ευρώ/λίτρο και εξετάζεται η πιθανότητα στην επόμενη φάση να είναι ενισχυμένη.
Παρά το γεγονός ότι η βενζίνη μετατρέπεται σε νούμερο ένα πονοκέφαλο καθώς οι τιμές κινούνται ανοδικά χωρίς διακοπή, η κυβέρνηση δίνει μεγάλη σημασία στην αποκλιμάκωση των τιμολογίων του ηλεκτρικού ρεύματος. Στα θετικά είναι ότι αντίθετα με το πετρέλαιο η τιμή του φυσικού αερίου παραμένει σε σχετικά χαμηλά επίπεδα, με τις εκτιμήσεις να μιλούν για διατήρηση της το επόμενο διάστημα.
Δεδομένο ότι τα δημοσιονομικά περιθώρια είναι εξαιρετικά στενά και μαγικές λύσεις για άμεσα αποτελέσματα δεν υπάρχουν. Η επιβολή πλαφόν στην χονδρική, είναι μόνο ένα μέρος της λύσης, χωρίς να δίνει ωστόσο συνολική απάντηση στους υψηλούς λογαριασμούς και κυρίως στην ανοδική τάση που καταγράφεται στην τιμή των ενεργειακών προϊόντων.
Ήδη «τρέχει» η επιδότηση των λογαριασμών του Μαΐου και του Ιουνίου, προκειμένου οι επόμενοι λογαριασμοί που θα παραλάβουν οι καταναλωτές να είναι σημαντικά χαμηλότεροι. Από τις 15 Ιουνίου που αναμένεται να ενεργοποιηθεί η πλατφόρμα στο gov.gr δικαίωμα να υποβάλλουν αίτηση αναδρομικών θα έχουν όλοι οι φορολογούμενοι με οικογενειακό εισόδημα έως και 45.000 ευρώ.
Τα αναδρομικά αφορούν το 60% του ποσού που δεν επιδοτήθηκε για την κατανάλωση από τον Δεκέμβριο του 2021 έως και το τέλος Μαΐου του 2022. Ανώτατο όριο της επιδότησης είναι τα 600 ευρώ, αλλά τέτοιο ποσό αφορά πολύ μεγάλους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος.
Σχετικά Άρθρα
Αγρίνιο: Στην Ασφάλεια και ο δεύτερος δράστης για τον θανάσιμο τραυματισμό του 54χρονου
Super League 1 – Παναιτωλικός: Με δύο απουσίες απέναντι στον Παναθηναϊκό
«The Voice of Greece»: Ο Αμφιλοχιώτης Χρήστος Βάμος εν μέσω πολέμου στο Ισραήλ, διάλεξε Μαζωνάκη!