Αγρίνιο – Σχολικοί Τροχονόμοι: Ένα σημαντικό λειτούργημα (Photos)

Το πρώτο κουδούνι της ημέρας στα Δημοτικά Σχολεία, το κουδούνι της έναρξης των μαθημάτων ακούγεται στις 08.15 κάθε πρωί, οπότε ολοκληρώνεται η άφιξη των μαθητών. Υπεύθυνη για την ασφαλή προσέλευση των μικρών μαθητών στο σχολικό κτίριο είναι η Σχολική Τροχονόμος.

Ρεπορτάζ: Νάντια Μπούτα

  • Στο Αγρίνιο αυτή τη στιγμή υπάρχουν 32 σχολικοί Τροχονόμοι, γυναίκες οι οποίες ασκούν το λειτούργημα αυτό καθημερινά έξω από τα σχολεία της πόλης μας, τόσο πριν την έναρξη των μαθημάτων το πρωί, όσο και μετά την λήξη τους το μεσημέρι, για να περνούν τα παιδιά με ασφάλεια από τους κεντρικούς δρόμους προς και από το σχολικό συγκρότημα όπου φοιτούν.

«Πιστεύω ότι προσφέρουμε σημαντικό έργο, διότι ό,τι έχει σχέση με την ασφάλεια των παιδιών είναι σημαντικό!» μου λέει η κυρία Λένα Ντόκα, η οποία εργάζεται για τρίτη συνεχόμενη χρονιά ως Σχολική Τροχονόμος. Την συνάντησα στο κέντρο της πόλης, έξω από το 4ο Δημοτικό Σχολείο Αγρινίου και την παρακολούθησα να κινείται γρήγορα και να ρυθμίζει την κυκλοφορία στη διασταύρωση των οδών Σούλου και Μακρή διευκολύνοντας τους μικρούς μαθητές να εισέλθουν εντός του σχολικού συγκροτήματος.

«Ξεκίνησα αυτή τη δουλειά με σκοπό να συνεισφέρω και εγώ στο εισόδημα της οικογένειάς μου. Σύντομα όμως συνειδητοποίησα ότι πρόκειται για κάτι πολύ περισσότερο από απλά μια δουλειά», αναφέρει η ίδια, όταν πλέον είναι σίγουρη ότι όλοι οι μαθητές του σχολείου έχουν αποχωρήσει με ασφάλεια και βρίσκονται πια υπό την επιτήρηση των κηδεμόνων τους.

Της ζήτησα να μου μιλήσει για τις συνθήκες κάτω από τις οποίες εργάζεται καθημερινά.

«Τα πράγματα δεν είναι πάντα εύκολα», μου λέει. «Κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς έχουμε να αντιμετωπίσουμε τις εκάστοτε καιρικές συνθήκες όπως βροχή, κρύο ή πολύ ζέστη και να φροντίσουμε για την ασφάλεια όχι μόνο των μαθητών, αλλά και για τη δική μας ατομική ασφάλεια έναντι ατυχημάτων από διερχόμενα αυτοκίνητα.»

Πώς αντιδρούν οι οδηγοί; Συμμορφώνεται με τις υποδείξεις σας;

«Στο μεγαλύτερο ποσοστό, ναι! Έχω αντιμετωπίσει όμως και άσχημα περιστατικά. Για παράδειγμα υπάρχουν οδηγοί οι οποίοι βιάζονται να πάνε στη δουλειά τους, ή είναι ανυπόμονοι όταν προεκτείνω το «STOP», αυθαδιάζουν και δεν καταλαβαίνουν ότι εκείνη τη στιγμή έχουν να κάνουν με τις ζωές των παιδιών.

Άλλοι πάλι παρκάρουν πάνω στις διαβάσεις, κάνοντας έτσι πιο δύσκολη τη διέλευση των παιδιών.»

Και οι μαθητές;

«Τα παιδιά με αντιμετωπίζουν με σεβασμό, αγάπη και χαμόγελο (παρόλο που το χαμόγελο τους τώρα το έχει κρύψει η μάσκα).

Νιώθω πραγματικά πολύ χαρούμενη που δουλεύω με παιδιά. Πολλές φορές τα παιδιά και οι γονείς τους, μου προσφέρουν συμβολικά δωράκια και λουλούδια για να με ευχαριστήσουν. Για μένα όμως, το καλύτερο δώρο είναι το χαμόγελό τους!

Ένα παιδάκι κάποια στιγμή, μου ζήτησε το «STOP» (το εργαλείο της δουλειάς μου) και χάρηκε τόσο πολύ όταν το κράτησε στα χέρια του, που γύρισε στην μαμά του και της είπε ότι θέλει να γίνει Σχολικός Τροχονόμος όταν μεγαλώσει.»

Παρόλα αυτά, ο κλάδος σας αντιμετωπίζει σοβαρά εργασιακά προβλήματα.

«Το ωράριο μας είναι διακοπτόμενο (πρωί στις 8.00  π.μ. με την άφιξη των μαθητών στο σχολείο και πάλι μεσημέρι στη 13.00 μ.μ. με την αποχώρησή τους). Δεν έχουμε μόνιμη και σταθερή εργασία, κοινωνική ασφάλιση και το μέλλον μας είναι αβέβαιο.

Πιστεύω ότι θα μπορούσαμε να προσφέρουμε περισσότερα ακόμη και μέσα στο χώρο του σχολείου σαν βοηθητικό  προσωπικό, ειδικά τώρα με τον κορωνοϊό. Σαν σύλλογος αγωνιζόμαστε για τα δικαιώματά μας και ελπίζω να τα καταφέρουμε!»

Η Σχολική Τροχονόμος κ. Κυριακή Παπαδοπούλου έξω από το 3ο Δημοτικό Σχολείο Αγρινίου στην οδό Θυσίας.

Η Σχολική Τροχονόμος κ. Αργυρώ Φίλικα έξω από το 21ο Δημοτικό Σχολείο Αγρινίου στην οδό Θυσίας

Περισσότερα στοιχεία σχετικά με το Σύλλογο Σχολικών Τροχονόμων, το θεσμό, τις ευθύνες αλλά και τα αιτήματά του, μου έδωσε η πρόεδρος του Συλλόγου κ. Χρυσούλα Σακκά.

«Ο θεσμός του Σχολικού Τροχονόμου ξεκίνησε να υλοποιείται το 1999. Ο Σύλλογος Σχολικών Τροχονόμων Αγρινίου ιδρύθηκε το Μάιο του 2015 και οι εκλογές για την ανάδειξη Διοικητικού Συμβουλίου και λοιπών οργάνων επαναλαμβάνονται κάθε δύο χρόνια.

 Οι Σχολικοί Τροχονόμοι, από το 1999 που ξεκίνησε ο θεσμός, καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες για την ασφάλεια των μαθητών κατά τις ώρες προσέλευσης και αποχώρησής τους από το σχολείο. Χαρακτηρίζονται ως «εθελοντές» και αμείβονται με 176.00 ευρώ το μήνα, που από το Υπουργείο Εσωτερικών λογίζονται σαν «Έξοδα Μετακίνησης»  (Στις γιορτές Χριστουγέννων, Πάσχα, αλλά και το μήνα Ιούνιο, αμείβονται με το μισό μηνιάτικο), ενώ εργάζονται χωρίς ασφάλιση και ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, ούτε καν για τυχόν ατύχημα στην ώρα υπηρεσίας τους.

Ο Σύλλογος Σχολικών Τροχονόμων συμμετείχε στις κινητοποιήσεις του Ε.Κ.Α. για την επίλυση των προβλημάτων που αντιμετωπίζει, ενώ έχει πραγματοποιήσει συναντήσεις με τη Δημοτική Αρχή και τις παρατάξεις του Δήμου Αγρινίου, προκειμένου να προωθήσει τα αιτήματά του και να πιέσει ώστε να δοθούν λύσεις από την Πολιτεία.

Μεταξύ των αιτημάτων του Συλλόγου είναι η αλλαγή του καθεστώτος εργασίας από «Εθελοντική Προσφορά» που ισχύει σήμερα, σε «Σχέση Εξαρτημένης Εργασίας», μόνιμη και σταθερή εργασία με συλλογική Σύμβαση που καλύπτει τις ανάγκες τους, κάλυψη των κενών που υπάρχουν στα σχολεία του Δήμου με νέες προσλήψεις και μέτρα ατομικής προστασίας («STOP», γιλέκο, αδιάβροχο, καπέλο, σφυρίχτρα).

Ο Σύλλογος επίσης προτείνει την έκδοση ενημερωτικού εντύπου για τη συμμόρφωση των οδηγών, σε συνεργασία με την Τροχαία και το Δήμο Αγρινίου.»

Η Σχολική Τροχονόμος κ. Λένα Ντόκα έξω από το 4ο Δημοτικό Σχολείο Αγρινίου στη διασταύρωση των οδών Σούλου και Μακρή.


Ρεπορτάζ: Νάντια Μπούτα

«Αgrinio 365» Media Group | Antenna-Star.gr, AgrinioTimes.gr