Τα θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα στην ΕΕ με αριθμούς

Η ΕΕ διαθέτει ένα πολύ καλό ρεκόρ για την οδική ασφάλεια, αλλά ποιες χώρες είναι οι ασφαλέστερες; Δείτε τους αριθμούς θανάτων στην ΕΕ ανά χώρα, ηλικία, φύλο και άλλα.

  • Κάθε χρόνο χιλιάδες άνθρωποι χάνουν τη ζωή τους ή τραυματίζονται σοβαρά σε ατυχήματα σε δρόμους της ΕΕ. Μεταξύ του 2010 και του 2019, ο αριθμός των θανάτων από τροχαία ατυχήματα στην Ευρώπη μειώθηκε κατά 23%. Τα στοιχεία, ωστόσο, δείχνουν ότι ενώ οκτώ χώρες κατέγραψαν το χαμηλότερο ποσοστό θνησιμότητας το 2019, η μείωση του ποσοστού θνησιμότητας έχει επιβραδυνθεί στα περισσότερα κράτη μέλη.

Το 2019, οι χώρες της ΕΕ με τα καλύτερα αρχεία οδικής ασφάλειας ήταν η Σουηδία και η Ιρλανδία, ενώ οι πιο αδύναμες ήταν η Ρουμανία, η Βουλγαρία και η Πολωνία.

Το 2018, το 12% των ανθρώπων που σκοτώθηκαν σε δρόμους της ΕΕ ήταν ηλικίας μεταξύ 18 και 24 ετών, ενώ μόνο το 8% του ευρωπαϊκού πληθυσμού εμπίπτει σε αυτήν την ηλικιακή ομάδα, πράγμα που σημαίνει ότι τα άτομα νέας ηλικίας είναι πιθανότερο να εμπλακούν σε θανατηφόρο τροχαίο ατύχημα. Ωστόσο, οι θάνατοι αυτής της ηλικιακής ομάδας έχουν μειωθεί κατά 43% από το 2010.

Το ποσοστό θανάτων ηλικιωμένων (ηλικίας 65 ετών και άνω) αυξήθηκε από 22% το 2010 σε 28% το 2018. Τα παιδιά κάτω των 15 ετών αντιπροσώπευαν το 2%.

Τα τρία τέταρτα (76%) των θανατηφόρων ατυχημάτων σε όλη την ΕΕ είναι άνδρες, κάτι το οποίο παραμένει σχετικά αμετάβλητο από το 2010.

Οι επιδόσεις της Ελλάδας σε θέματα οδικής ασφάλειας σημείωσε εντυπωσιακή βελτίωση από το 2010 (-45%). Ωστόσο, ο αριθμός των θυμάτων από τροχαία ατυχήματα στην Ελλάδα παραμένει πολύ υψηλότερος από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο: 65 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκων.

Τι κάνει η ΕΕ για να μειώσει τον αριθμό των τροχαίων ατυχημάτων

Στις 16 Απριλίου 2019, το Κοινοβούλιο αναμένεται να ψηφίσει νέους κανόνες για την υποχρεωτική καθιέρωση 30 χαρακτηριστικών ασφαλείας για τα νέα αυτοκίνητα, όπως είναι το ευφυές σύστημα ελέγχου ταχύτητας, η συσκευή προειδοποίησης για την απόσπαση της προσοχής του οδηγού και το σύστημα πέδησης έκτακτης ανάγκης. Οι υποχρεωτικές τεχνολογίες ασφαλείας θα μπορούσαν να συμβάλουν στη διάσωση πάνω από 25.000 ζωών και την αποτροπή τουλάχιστον 140.000 τραυματισμών έως το 2038, δεδομένου ότι το 95% των ατυχημάτων οφείλεται σε ανθρώπινο λάθος.

Για να γίνουν πιο ασφαλείς οι ευρωπαϊκοί δρόμοι, η ΕΕ ενίσχυσε επίσης τους κανόνες για τη διαχείριση της ασφάλειας των οδικών υποδομών και εργάζεται για τη διασφάλιση κοινών κανόνων για αυτοκινούμενα οχήματα.