Από τα «Αιτωλικά» του Νικάνδρου φαίνεται ότι ο Παυσανίας άντλησε την κλασσική ιστορία του μοιραίου, ανεκπλήρωτου έρωτα του Κόρεσου για την Καλλιρόη.
- Μια ιστορία που τίποτε δεν μας εμποδίζει να συμπεράνουμε ότι ήταν αληθινή, αν αφαιρέσουμε ασφαλώς τα επικά στολίδια.
Ο Κόρεσος ήταν, σύμφωνα με το μύθο, όπως αυτός επέζησε στις Αλεξανδρινές παραδόσεις, ιερέας του Διονύσου στην Καλυδώνα. Είχε ερωτευτεί την όμορφη Καλλιρόη, η οποία όμως ήταν ανένδοτη. Όσο ο Κόρεσος επέμενε και της έταζε… τον ουρανό με τ’ άστρα, τόσο εκείνη τον αντιπαθούσε. Το πάθος για έρωτα έτσι έγινε μίσος κι ο Κόρεσος απελπισμένος ζητά απ’ το θεό που υπηρετούσε, τον Διόνυσο, εκδίκηση. Ο Διόνυσος, μη ανεχόμενος και αυτός την προσβολή στον ιερέα του κυρίευσε με μένος τους Καλυδωνίους:
Παραπατούσαν σαν μεθυσμένοι, έχαναν τα λογικά τους και στο τέλος έπεφταν νεκροί.
Οι εναπομείναντες, προκειμένου να σωθούν απ’ αυτό το κακό κατέφυγαν στο μαντείο της Δωδώνης. Τότε πληροφορήθηκαν πως άλλη σωτηρία δεν υπάρχει παρά η θυσία της Καλλιρόης στον Διόνυσο απ’ τον ίδιο τον ιερέα του, τον Κόρεσο. Η Καλλιρόη θα γλίτωνε μόνο αν αυτοβούλως και προθύμως δεχόταν άλλος να θυσιαστεί αντί αυτής. Αντικαταστάτης όμως δεν βρέθηκε, όσο κι αν έψαχνε, όσο κι αν παρακαλούσε η όμορφη κόρη. Ούτε οι γονείς της δεν λυπήθηκαν τα νιάτα και την ομορφιά της.
Έτσι ανέβηκε η ίδια στο βωμό, στολισμένη για τη θυσία, έτοιμη να δεχθεί το χτύπημα απ’ τον άνθρωπο που παράφορα την είχε αγαπήσει. Και που στο βάθος ποτέ δεν έπαψε να την αγαπά. Έτσι, την τελευταία στιγμή το μαχαίρι το έμπηξε στον δικό του λαιμό και έγινε αυτός η θυσία που ο ίδιος είχε προκαλέσει. Ποια μεγαλύτερη απόδειξη αγάπης;
Η Καλλιρόη κυριεύεται από έρωτα. Έχει μετανιώσει που δεν πίστευσε σ’ αυτόν και που αρνήθηκε τον έρωτά του. Νοιώθει ενοχές, θεωρεί τον εαυτό της υπεύθυνο για τον θάνατο του Κόρεσου. Σε μια πηγή κοντά στην Καλυδώνα, βάζει κι αυτή τέλος στη σύντομη ζωή της.
- Η πηγή εκείνη ονομάστηκε Καλλιρόη. Ή… η κοπέλα ονομάστηκε έτσι απ’ την πηγή; Το όνομα άλλωστε (καλή ροή) είναι το πλέον σύνηθες για πηγές. Και εύκολα η πηγή «Καλλιρόη» γίνεται… η πηγή της Καλλιρόης, όποιο κι αν ήταν το όνομα ενός κοριτσιού που συνέδεσε τη ζωή ή και το θάνατό της μ’ αυτή.
Ο μύθος της Καλλιρρόης και του Κόρεσου αναφέρεται στον Παυσανία. Αυτός δεν ταυτίζει την Καλλιρρόη με την Νύμφη, την κόρη του Αχελώου, μεταγενέστεροι συγγραφείς ωστόσο το κάνουν, συνδέοντας τα πρόσωπα με την γεωγραφία.
Φώτης Μπερίκος
Από το βιβλίο “Αιτωλία και Ακαρνανία: Εν αρχή ην ο Μύθος”
Σχετικά Άρθρα
Ξηρόμερο: Κατάλληλο για πόση και μαγείρεμα το νερό στη Μπαμπίνη
Μεσολόγγι: Τροχαίο για 14χρονη που οδηγούσε μοτοσικλέτα, μεταφέρθηκε στο «Καραμανδάνειο»
Αιτωλικό: Εκκρεμούσε καταδικαστική απόφαση για ληστρική κλοπή